img
img
img
img
img

کتاب‌هایی که دو بار خواندم

مژده الفت

برای انتخاب «بهترین» کتاب‌ باید چند ویژگی را در نظر گرفت و حسابی سبک‌سنگین کرد تا انتخاب منصفانه باشد. پس ترجیح می‌دهم فقط بگویم از بین کتاب‌هایی که امسال خواندم این دو کتاب را آنقدر دوست داشتم که دو بار خواندمشان!  

اول: زیر تیغ ستاره جبار(اثر هدا مارگولیوس کووالی. ترجمه علیرضا کیوانی‌نژاد. نشر بیدگل)

 این کتاب داستان زندگی پرماجرای هدا کووالی است یا در واقع زندگی ملتی که به محض رهایی از درد و رنج دوران نازیسم به دام کمونیسم می‌افتند،  دو عاملی که به گفته راوی چشم‌انداز او را دگرگون کردند و جهان را ویران.

هدا کووالی که در چرخه ناامیدی و امید و باز ناامیدی گرفتار بوده، می‌گوید چیزی نمی‌خواسته جز زندگی عادی و آرام، ولی خیلی زود می‌فهمد داشتن آرامش و لذت‌بردن از کار و زندگی هیچ آسان نیست و صرفاً با داشتن شغل خوب و شریک زندگی مناسب و وجدان آرام نمی‌توان به آرامش رسید، چرا که همان‌طور که نمی‌توان خانه‌ای را بر گودالی از گِل بنا کرد، نمی‌توان در جامعه‌ای فاسد زندگی همراه با سعادت ساخت. اول باید پی خانه را بریزی…

دوم: آقای نویسنده و جنجال بر سر آپارتمان دولتی(ولادیمیر نیکالایویچ واینوویچ. آبتین گلکار. نشر هرمس)

این کتاب طنز، روایت بسیار جذابی است از بوروکراسی و باندبازی در سیستم دولتی. روایت درگیری اعضای تعاونی مسکن «نویسندگان مسکو» بر سر یک واحد آپارتمان. نویسندگانی که همدیگر را قبول ندارند، با توسل به پیشینه و سوپیشینه یکدیگر، با تماس‌ها و سفارش‌ها و زیرآب‌زنی‌ها سعی می‌کنند به هدف خود برسند و آپارتمان را از چنگ همکارانشان درآورند. همکارانی که به قول راوی «چپی و راستی و وسطی و هیچ‌جایی» هستند وقتی با برگزاری جلسات پی‌درپی و پرجنجال، نامه‌نگاری‌های مغرضانه و بحث‌های بی‌سروته به نتیجه نمی‌رسند قواعد بازی را به میل خود تغییر می‌دهند…

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  آنچه درباره‌ی والت ویتمن نمی‌دانیم

حقایقی درباره زندگی شخصی و ادبی «والت ویتمن»

  چهار دهه بحث روشنفکری

از مباحث توسعه تا تاریخ به میانجی علوم انسانی

  حمام چگونه از «خزینه» به «دوش» رسید؟

حمام کردن همیشه در ذهن مردم به معنای پاکیزگی نبود. گاهی تصور می‌شد قرار گرفتن در آب نه تنها کاری برای تمیز شدن نمی‌کند، بلکه برای سلامتی خطرناک است.

  مورد ابن‌مقفع

ابن‌مقفع به سال ۱۴۲ به دستور سفیان به کاخ امارت خوانده شد و به دستور هم‌او نیز اعضای بدن او را بریدند و در تنور انداختند.

  رسانه تاب‌آوری روانی اجتماعی را تحت تاثیر دارد

تأثیر رسانه بر تاب‌آوری چندوجهی است و بستگی به عواملی چون جمله ویژگی‌های شخصیتی افراد، میزان و نوع رسانه  و رژیم مصرف دارد.