img
img
img
img
img

رمان‌هایی برای شنیدن

هاله ناظمی (مترجم)

در طی سال ۱۴۰۲ بی وقفه مشغول ترجمه بودم. پس برای اینکه هم مطالعه‌ام متوقف نشود و هم به چشمهایم فشار نیاید، بیشتر از کتاب‌های صوتی با خوانش های خوب و حرفه‌ای استفاده کردم و  کتاب‌های زیادی شنیدم. از جمله در بهار به دو رمان انزجار و عذاب وجدان گوش دادم، که اولی نوشته آلبرتو موراویا نویسنده ایتالیایی و دومی اثر آلبا دسس پدس نویسنده دو رگه ایتالیایی-کوبایی است. 

رمان انزجار با نثر زیبای موراویا و درون‌کاوی شخصیت‌های داستان درباره روابط زوجی است که قادر به درک انتظارات و احساسات یکدیگر نیستند و این بر تداوم رابطه‌شان اثر می‌گذارد.  

رمان عذاب وجدان در قالب نامه‌های برخی از شخصیت‌های داستان به یکدیگر می‌باشد و بسیار جذاب و پربار است. 

علاوه بر این، امسال رمان دیگری از آلبا دسس پدس با عنوان دفترچه خاطرات  ممنوعه خواندم که در واقع گویی دفترچه خاطرات زنی را خوانده‌ام که با همسر دختر و پسرش در آپارتمان کوچکی زندگی و در یک دفتر حقوقی کار می‌کند و خودش را کاملاً وقف خانه و خانواده‌اش کرده است، تا روزی که یک دفترچه برای خود می‌خرد و از آن به بعد هر روز پنهانی خاطرات خود را در آن می‌نویسد و با این کار احساسات ضد و نقیضی در او پدید می‌آید و آن دفترچه برایش حکم یک زندگی پنهانی و یک راز را پیدا می‌کند.

احساسات نابی که در خلال خاطرات او می‌خوانیم، حس دلتنگی زنی در روزمرگی زندگی خانوادگی و در رابطه با همسر، فرزندان، مادر و محیط کاری‌اش بسیار ملموس و جذاب است.

كلیدواژه‌های مطلب: /

نظرات کاربران درباره اين مطلب:

    فرشته حاجیلو گفت:

    سلام.سال نومبارک
    منمون ام کتاب معرفی کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  «شهری چون بهشت» از دیدگاه فرمالیستی

به مناسبت زادروز سیمین دانشور

  قضاوت نادرست مدعیان دین‌مداری از مثنوی مولوی

شیخ‌بهایی فقیه است، ولی در همان حال عمق و عظمت حکمت مولوی را تصدیق بلکه تشریح می‌کند و حکمت مولانا را «حکمت ایمانیان» می‌داند.

  آنچه درباره‌ی والت ویتمن نمی‌دانیم

حقایقی درباره زندگی شخصی و ادبی «والت ویتمن»

  چهار دهه بحث روشنفکری

از مباحث توسعه تا تاریخ به میانجی علوم انسانی

  حمام چگونه از «خزینه» به «دوش» رسید؟

حمام کردن همیشه در ذهن مردم به معنای پاکیزگی نبود. گاهی تصور می‌شد قرار گرفتن در آب نه تنها کاری برای تمیز شدن نمی‌کند، بلکه برای سلامتی خطرناک است.