img
img
img
img
img

کتاب‌هایی که دو بار خواندم

مژده الفت

برای انتخاب «بهترین» کتاب‌ باید چند ویژگی را در نظر گرفت و حسابی سبک‌سنگین کرد تا انتخاب منصفانه باشد. پس ترجیح می‌دهم فقط بگویم از بین کتاب‌هایی که امسال خواندم این دو کتاب را آنقدر دوست داشتم که دو بار خواندمشان!  

اول: زیر تیغ ستاره جبار(اثر هدا مارگولیوس کووالی. ترجمه علیرضا کیوانی‌نژاد. نشر بیدگل)

 این کتاب داستان زندگی پرماجرای هدا کووالی است یا در واقع زندگی ملتی که به محض رهایی از درد و رنج دوران نازیسم به دام کمونیسم می‌افتند،  دو عاملی که به گفته راوی چشم‌انداز او را دگرگون کردند و جهان را ویران.

هدا کووالی که در چرخه ناامیدی و امید و باز ناامیدی گرفتار بوده، می‌گوید چیزی نمی‌خواسته جز زندگی عادی و آرام، ولی خیلی زود می‌فهمد داشتن آرامش و لذت‌بردن از کار و زندگی هیچ آسان نیست و صرفاً با داشتن شغل خوب و شریک زندگی مناسب و وجدان آرام نمی‌توان به آرامش رسید، چرا که همان‌طور که نمی‌توان خانه‌ای را بر گودالی از گِل بنا کرد، نمی‌توان در جامعه‌ای فاسد زندگی همراه با سعادت ساخت. اول باید پی خانه را بریزی…

دوم: آقای نویسنده و جنجال بر سر آپارتمان دولتی(ولادیمیر نیکالایویچ واینوویچ. آبتین گلکار. نشر هرمس)

این کتاب طنز، روایت بسیار جذابی است از بوروکراسی و باندبازی در سیستم دولتی. روایت درگیری اعضای تعاونی مسکن «نویسندگان مسکو» بر سر یک واحد آپارتمان. نویسندگانی که همدیگر را قبول ندارند، با توسل به پیشینه و سوپیشینه یکدیگر، با تماس‌ها و سفارش‌ها و زیرآب‌زنی‌ها سعی می‌کنند به هدف خود برسند و آپارتمان را از چنگ همکارانشان درآورند. همکارانی که به قول راوی «چپی و راستی و وسطی و هیچ‌جایی» هستند وقتی با برگزاری جلسات پی‌درپی و پرجنجال، نامه‌نگاری‌های مغرضانه و بحث‌های بی‌سروته به نتیجه نمی‌رسند قواعد بازی را به میل خود تغییر می‌دهند…

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  جدال مخاطبان با بهای پشت جلد

افزایش قیمت کتاب ضمن تضعیف اصناف فعال در صنعت نشر (از مولف و مترجم گرفته تا ناشر و کتابفروش)، شانس دسترسی مردم به کتاب و سرانه مطالعه را پایین می‌آورد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر، به وضوح شاهد آن بوده‌ایم.

  کتاب‌های مصور چگونه به بچه‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را پرورش دهند؟

پنج فایده‌ی مهم کتاب‌های مصور برای کودکانی که در حال یادگیری خواندن هستند:

  خیانت به فلسفه

هایدگر به ده‌ها حیله متوسل شد تا هم خود را تبرئه کند، هم به حمایت پنهانش از نازیسم ادامه دهد. ازاین‌نظر شاید بهتر باشد او را بیشتر از آنکه افسون‌زده دانست، دروغگو پنداشت.

  نژاد و تأثیر آن در سیر تاریخ و تمدن

از درگذشت رشید یاسمی ۷۳ سال گذشت.

  اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز

استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود که می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد و منجر به مشکل در تمرکز شود.