img
img
img
img
img

کتاب‌های مصور چگونه به بچه‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را پرورش دهند؟

گسترش: کتاب‌های مصوری را به خاطر می‌آورید که برای اولین‌بار باعث شادیِ شما شدند؟ آن‌هایی که برای اولین‌بار تخیل شما را برانگیختند. وقتی به آن‌ها فکر می‌کنید، اولین چیزی که در ذهنتان شکل می‌گیرد چیست؟

برای بسیاری از ما این‌گونه است که ما تصاویری را می‌بینیم که از طریق خاطراتمان زنده می‌شوند.

کتاب‌های مصور فواید فوق‌العاده‌ای برای کودکانی که در مراحل اولیه رشد مهارت‌های خواندن خود هستند به ارمغان می‌آورند. تصاویر نشان‌داده‌شده در کنار متن، ابزار ارزشمندی برای کمک به کودکان در ایجاد درک روانی، واژگان و سایر مهارت‌های پایه‌ای آگاهی را ارائه می‌دهند. تصاویر موجود در یک کتاب تصویری، صفحات را زنده می‌کند و به عنوان یک نقشه راه بصری برای داستان عمل می‌کند.

در اینجا پنج فایده‌ی مهم کتاب‌های مصور برای کودکانی که در حال یادگیری خواندن هستند، آورده شده است:

۱- ایجاد مهارت‌های زبانی

وقتی بچه‌ها شروع به صحبت‌کردن و ساختن جملات می‌کنند، یاد می‌گیرند صداها و الگوهای زبان گفتاری را تشخیص دهند. این به‌عنوان آگاهی واج‌شناختی شناخته می‌شود و به‌عنوان پایه‌ای برای یادگیریِ خواندن عمل می‌کند. آهنگ ریتمیک بسیاری از کتاب‌های تصویری به کودکان کمک می‌کند تا آگاهی واج‌شناختی را توسعه دهند و تمرین کنند. همچنین بچه‌ها ممکن است با تکرار قسمت‌هایی از کتاب‌های مصور مورد علاقه خود شروع کنند، سپس با توجه به تصاویر به ساختن داستان‌های مشابه با داستانِ اصلی ادامه دهند.

۲- آموختن توالی ذهنی

با سازماندهی توالی رویدادها در یک داستان، بچه‎ها می‌توانند توانایی خود را برای درک آنچه می‌خوانند تمرین کنند. تسلط بر این مهارت با شناسایی ابتدا، میانه و پایان و خلاصه کردن وقایع کلیدی که (به ترتیب) در طول داستان اتفاق می‌افتند شروع می‌شود.

کمک‌های بصری و تصاویر به خواننده یادآوری می‌کند که در طول داستان چه اتفاقی افتاده است و از توانایی آن‌ها برای بازگوییِ با اطمینان وقایع کلیدی پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که بچه‌ها مهارت‌های توالی خود را تقویت می‌کنند، به آن‌ها اجازه دهید به تصاویر نگاه کنند تا برایشان یادآوری شود که در داستان چه اتفاقی افتاده است.

علاوه‌براین، کتاب‌هایی که پر از تصاویر هستند، بچه‌ها را تشویق می‌کنند تا در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد، پیش‌بینی و استنباط کنند.

۳- بهبود درک مطلب

در مسیر تبدیل‌ شدن به یک خواننده‌ی ماهر چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در کنار توالی و خلاصه‌کردن، بسیاری از مهارت‌های ضروری دیگر وجود دارد که بچه‌ها برای درک متنی که می‌خوانند باید در آن مهارت داشته باشند. برخی از این مهارت‌ها عبارت‌اند از: جمله‌سازی، حل مسئله، مقایسه و تقابل، نتیجه‌گیری، استنتاج و موارد دیگر.

کتاب‌های غنی از تصاویر و عکس‌ها مزایای زیادی برای کمک به درک مطلب مفید دارند به این خاطر که عکس‌ها سرنخ‌های بصری زیادی برای کمک به ما در کشف بیشتر روایت ارائه می‌کنند.

۴- جرقه زدن عشق به مطالعه

وقتی به کتاب مورد علاقه‌ی دوران کودکی خود فکر می‌کنید چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ یک ماهی بزرگ قرمز یا رنگین کمان یا درختی که گویی مهربان است. تصاویر یک کتاب مصور می‌توانند مسحورکننده، سرگرم‌کننده و الهام‌بخش باشند. آن‌ها هرکدام می‌توانند داستانی از خودشان تعریف کنند. بسیاری از ما کتاب‌های مصور را به‌عنوان کتاب‌هایی به یاد می‌آوریم که ما را برای اولین‌بار عاشقِ مطالعه کردند.

یکی از عناصر کلیدی کتاب‌های مصور که نباید از آن غافل شد، بهره‌مندی از تصاویر در ایجاد شادی و ایجاد یک تجربه‌ی خواندنی سرگرم‌کننده و جذاب برای کودکان است. کتاب‌های تصویری نسبت به کتاب‌های بدون تصویر در جلب توجه کودکانی که خواندن را یاد می‌گیرند، بهتر عمل می‌کنند و سروکار داشتن بچه‌ها به شکل منظم با کتاب‌های مصور سبب می‌شود تا آن‌ها روی رویدادها تمرکز کنند.

۵- تقویت یادگیری اجتماعی ـ عاطفی

کتاب‌های مصور می‌تواند نشانه‌های اجتماعی و تفاوت‌های فرهنگی را به کودک معرفی و در نتیجه سبب رشد اجتماعی ـ عاطفی شوند. همچنین این کتاب‌ها، موضوعات دشواری مانند ترس، غم، ریسک کردن، ایجاد دوستی، خودکنترلی و موارد دیگر را بررسی می‌کنند. این کتاب‌ها ابزارهایی را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند تا موضوعات چالش‌برانگیز را در قالبی که برایشان قابل دسترس است بررسی کنند.

تصاویر موجود در یک کتاب می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا با شخصیت‌ها و محیطی که به تصویر کشیده شده‌اند ارتباط برقرار کنند و تفاوت‌های هویتی، نژادی، فرهنگی و… را بهتر درک کنند.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  هنر طبیب‌زاده در برگردان غزلواره‌های شکسپیر

تقدیم به امید طبیب‌زاده به مناسبت زادروز ایشان

  سنبل آبی در صفحه‌ بلاگرها، زیبا اما خطرناک

یکی از مواردی که بلاگرها را به طمع زیبایی به دام خود انداخته است و سبب ایجاد پل‌های آسیب‌زا به محیط زیست گیلان شده است، گونه‌ی مهاجم سنبل آبی یا اهریمن بنفش است.

  سروده‌هایی از احمدرضا احمدی به گزینش و ترجمه‌ی احمد محیط

۳۰ اردیبهشت زادروز احمدرضا احمدی است.

  ۳۵ کتاب برتر از نویسندگان زن که حتما باید بخوانید

از آنجایی که زنان در عرصه‌های مختلف، از جمله فرهنگی و هنری و ادبیات، بارها نادیده گرفته شده‌اند، این بار ما سعی کردیم فهرستی از ۳۵ کتاب از نویسندگان زن تهیه کنیم که خواندنشان را نباید از دست بدهید.