img
img
img
img
img
محسن آزموده

کتاب‌خواندن در میانه‌ی بحران

محسن آزموده

سال ۱۴۰۱ مانند سال‌های گذشته به ضرورت حرفه و به سائق عشق و علاقه، کتاب‌های زیادی خواندم، اگرچه به علت وقایع و رویدادهایی که از میانه‌ی سال همه‌ی ما ایرانیان را درگیر خود کرد، کمیت و کیفیت این خواندنی‌ها گاه با نوسان مواجه می‌شد. در برهه‌هایی دل و دماغ زندگی کردن هم نبود چه رسد به خواندن. در زمان‌هایی مجال مطالعه پیدا نمی‌شد و در لحظه‌هایی توان این‌که بنشینی و کتابی دست بگیری. با این همه خواندن و بازخواندن همواره یکی از بهترین روش‌ها هم برای تحمل شرایط دشوار، هم برای گریز از آسیب‌های آن هم برای فهم عمیق آن و احتمالا گذر از آن است.

بنابراین همچنان که در نیمه‌ی نخست سال ۱۴۰۱ به سیاق پیشین کتاب‌های روز را در کنار آثار کلاسیک و متون کهن می‌خواندم، از مهرماه به این سو، در کنار کتاب‌های جدید، آثاری را خواندم یا بازخوانی کردم که ربط مستقیم یا غیرمستقیم به شرایط روز داشت، کتاب‌هایی چون «انسانیت: تاریخ اخلاقی قرن بیستم» اثر جاناتان گلاور، «توتالیتاریسم» اثر هانا آرنت، «گاندی چه می‌گوید: درباب خشونت‌پرهیزی، مقاومت و شجاعت» اثر نورمن فینکلشتاین، «رنج و التیام: در سوگواری و داغدیدگی» اثر ویلیام وردن، «مقدمه‌ای بر مفاهیم بنیادین تاریخی (تاریخ تحول مفهوم بحران)» نوشته‌ی راینهارت کوزلک و …

اما در میان کتاب‌های چاپ جدید، آن که بیش از همه به دلم نشست، کتاب «پنیر و کرم‌ها: جهان یک آسیابان قرن شانزدهم» نوشته‌ی کارلو گینزبرگ است. این کتاب روایتی جزئی‌نگرانه و دقیق و مبتنی بر اسناد و مدارک از سرنوشت تراژیک پیرمردی ناشناخته از اعماق قرون وسطاست که به علت عقاید و افکار زندانی و در نهایت به دار آویخته می‌شود. کار نویسنده در احیای خاطره‌ی فراموش شده‌ی منوکیو و رستگاری او از طریق این بازخوانی، به نظرم بسیار ارزشمند و تاثیرگذار است و نشانه‌ی آن که اگر ما انسان‌ها به حقیقت پایبند و متعهد باشیم، هیچ حقی از هیچ انسانی در پیشگاه آگاهی بشری پایمال نمی‌شود. با امید.

كلیدواژه‌های مطلب: /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  جدال مخاطبان با بهای پشت جلد

افزایش قیمت کتاب ضمن تضعیف اصناف فعال در صنعت نشر (از مولف و مترجم گرفته تا ناشر و کتابفروش)، شانس دسترسی مردم به کتاب و سرانه مطالعه را پایین می‌آورد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر، به وضوح شاهد آن بوده‌ایم.

  کتاب‌های مصور چگونه به بچه‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را پرورش دهند؟

پنج فایده‌ی مهم کتاب‌های مصور برای کودکانی که در حال یادگیری خواندن هستند:

  خیانت به فلسفه

هایدگر به ده‌ها حیله متوسل شد تا هم خود را تبرئه کند، هم به حمایت پنهانش از نازیسم ادامه دهد. ازاین‌نظر شاید بهتر باشد او را بیشتر از آنکه افسون‌زده دانست، دروغگو پنداشت.

  نژاد و تأثیر آن در سیر تاریخ و تمدن

از درگذشت رشید یاسمی ۷۳ سال گذشت.

  اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز

استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود که می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد و منجر به مشکل در تمرکز شود.