img
img
img
img
img
عبدالعلی قوام

عبدالعلی قوام درگذشت

ایسنا: عبدالعلی قوام، مترجم، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی، در ۷۸ سالگی از دنیا رفت.

خانه اندیشمندان علوم انسانی با اعلام این خبر نوشته است: «دکتر عبدالعلی قوام استاد برجسته و ممتاز رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل صبح امروز (سه‌شنبه، نهم خردادماه) آسمانی شد. دکتر قوام در طول چهار دهه فعالیت علمی خویش، ده‌ها اثر فاخر تولید و نقشی بی­‌نظیر و بی­ بدیل در تقویت و غنای ادبیات رشته روابط بین‌الملل در ایران ایفا کرد. بدون تردید غم فقدان این استاد فرهیخته برای استادان و دانشجویان علم سیاست در ایران بسیار سنگین و گران خواهد بود.»

سیدعبدالعلی قوام زاده ۱۳۲۴ در قزوین بود. او در سال ۱۳۴۳ وارد مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه ملی ایران شد و در سال ۱۳۴۷ از این دانشگاه مدرک گرفت. سپس به دانشگاه ایلینوی آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۲ با مدرک کارشناسی ارشد «اداره امور دولتی» از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او پس از آن به انگلستان رفت و پس از گرفتن دومین مدرک کارشناسی ارشد خود در دانشگاه آبردین در رشته «تئوری اجتماعی و سیاست عمومی» در سال ۱۳۵۴ در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۷ با مدرک دکتری علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد.

قوام پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت و به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمد. او همزمان ریاست مرکز آموزش و پژوهش سازمان‌های محلی و شهرداری‌های کشور را نیز بر عهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ در این سمت باقی ماند. قوام از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ مدیریت گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

کتاب «اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل» نوشته عبدالعلی قوام در سال ۱۳۷۰ در مراسم کتاب سال به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

«دیالوگ میان روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل در آغاز هزاره سوم: یک مطالعه بین رشته‌ای»،  «مبانی دیپلماسی: چگونگی مطالعه روابط میان دولت‌ها »، «تحولات سیاسی و اجتماعی اروپای شرقی تا ۱۹۴۵»، «اهمیت و مسائل حوزه اقیانوس آرام» با همکاری مریم دفتری،  «اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل»، «توسعه سیاسی و تحول اداری»، «نقد نظریه‌های نوسازی و توسعه سیاسی»،  «سیاست‌های مقایسه‌ای»،  «چالش‌های توسعه سیاسی»، «جهانی شدن و جهان سوم»، «روابط بین‌الملل: نظریه‌ها و رویکردها»، «از منازعه تا همبستگی: بررسی روابط بین‌المللی خاورمیانه از منظر مکتب انگلیسی» با همکاری احمد فاطمی‌نژاد، «اتحادیه اروپا: هویت، امنیت و سیاست» با همکاری داود کیانی، «دولت‌سازی، ملت‌سازی و نظریه روابط بین‌الملل» با همکاری افشین زرگر، «سیاست‌شناسی: مبانی علم سیاست»، «نظریه روابط بین‌الملل: پیشینه و چشم‌انداز» با همکاری احمد فاطمی‌نژاد و سعید شکوهی،  «روند دولت‌سازی و ملت‌سازی در قفقاز جنوبی» با همکاری افشین زرگر و «دین و نظریه روابط بین‌الملل» از جمله کتاب‌های به جامانده از اوست.

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  انتشار رمان جدیدی از ابوتراب خسروی پس از ۱۲ سال  ‌‌ ‌

رمان «برزخ خجسته» اثر جدیدی از ابوتراب خسروی تحویل ناشر شده است و به‌زودی منتشر می‌شود.

  دکتر فریبا عدلی درگذشت

تسلیت به دکتر محمدرضا عدلی

  اضطراب و سرگردانی میان دو هیچ

با حضور دکتر امید طبیب‌زاده

  تاریخ فلسفه‌ی اخلاق

با حضور مصطفی ملکیان، محسن جوادی و سیدمحمدحسین صالحی

  پل ادبی ایران و کویت برگزار شد

با حضور عبدالوهاب حمادی