img
img
img
img
img
کشتن سگ سیاه افسردگی

داستانی واقعی درباره‌ی افسردگی

بنوبوک: کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی: شرحِ حالی از افسردگی»، با عنوان اصلی Shoot the Damn Dog: A Memoir of Depression، یک خودزندگی‌نامه است؛ خودزندگی‌نامه‌ای با محوریت افسردگی و شیوه‌هایی از مقابله با آن و چگونگی مواجهه با این بیماری.
سالی برامپتون، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس انگلیسی، که خود تجربۀ افسردگی حاد داشت، در کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی»، با صراحت و بدون پرده‌پوشی و خودسانسوری، از این تجربه نوشته است.
کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» کتابی واقع‌بینامه و غیرکلیشه‌ای دربارۀ افسردگی است؛ کتابی که هم مبتلایان به افسردگی را به کار می‌آید و آن‌ها را در درک روشن‌تر وضعیت خودشان و درمان افسردگی‌شان یاری می‌کند و هم کتابی مفید برای اطرافیان افراد افسرده است و به آن‌ها می‌آموزد چه نوع مواجهه‌ای با افراد مبتلا به افسردگی داشته باشند و چطور به آن‌ها کمک کنند.
متن اصلی کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است.

مروری بر کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی»
سالی برامپتون در کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» سفری را به دنیای افسردگی برای ما تدارک دیده است؛ سفری که ما را با سیاه‌ترین جلوه‌های افسردگی مواجه می‌کند.
کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» اما صرفاً بیان حالات افسردگی و مراحل افسردگی نویسنده نیست بلکه شرح مقابلۀ او با آن هم هست. برامپتون در این کتاب از انواع‌واقسام راهکارهایی می‌گوید که برای درمان افسردگی‌اش به کار برده است؛ راهکارهایی که بعضی موفقیت‌آمیز بوده‌اند و بعضی نه.
برامپتون همچنین در کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» از خطاهایی می‌گوید که اطرافیان فرد افسرده در قبال بیماری او مرتکب می‌شوند. او در این کتاب، بی‌تعارف و با نگاهی نقادانه، از تلقی‌های غلطی می‌گوید که مردم از افسردگی دارند. به‌اعتقاد برامپتون ارتباط با دیگران یک روش مهم برای درمان افسردگی است و به همین دلیل اطرافیان فرد افسرده نباید او را به حال خود رها کنند و باید این واقعیت را قبول کنند که افسردگی یک بیماری است.
در کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» با راوی صادق و صریحی مواجهیم که با شرح زندگی‌اش و بیان تجربه‌هایش از افسردگی، تصویری ملموس از افسردگی به دست می‌دهد و می‌کوشد مبتلایان به افسردگی و کسانی را که با افراد افسرده سروکار دارند آموزش دهد که چطور با این بیماری مقابله کنند و به مبتلایان به آن یاری رسانند.
برامپتون البته، در عین اعتقاد به درمان‌پذیری افسردگی و تأکید بر ضرورت مقابله با آن، نگاهی ساده‌لوحانه به این مقوله ندارد و در کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» ساده‌دلانه از امید سخن نمی‌گوید. او در این کتاب اذعان دارد که افسردگی مقوله‌ای پیچیده است و مقابله با آن و از میدان به‌در بردنش کارِ آسانی نیست اما نشدنی هم نیست. او تأکید می‌کند که برای درمان افسردگی باید همۀ راه‌ها را آزمود چون افسردگی هرکس با دیگری متفاوت است و ممکن است راه‌هایی روی بعضی جواب بدهد و روی بعضی نه. برامپتون، برحسب تجربیات خود، راهکارهایی را که خودش ترجیح می‌دهد توصیه می‌کند اما مبتلایان به افسردگی را از راهکارهای دیگر هم یکسره منع نمی‌کند و فقط نقد خود را به آن‌ راهکارها بیان می‌کند.
کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» از مقدمه‌ای با عنوان «پایین را نگاه نکن» و بیست‌وپنج فصل تشکیل شده است.
فصل‌های بیست‌وپنج‌گانۀ کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» عبارتند از: «خودم تا به اینجا»، «تیمارستان بِدلام و زالوها»، «هیولای درون گلو و ترس‌های دیگر»، «خوداندیشی و علائم بیماری»، «از دست دادن تعادل»، «فروپاشی»، «اینجا پیک‌نیک نیست»، «ترخیص از بیمارستان»، «”خوب” یک کلمۀ سه حرفی است»، «ژنتیک، خانواده و اختلالات دیگر»، «خانه کشور دیگری است»، «حافظۀ عاطفی»، «هر چیز که در مقابلش مقاومت کنیم، باقی می‌ماند»، «فیل در اتاق»، «من کیستم؟»، «دومین تیمارستان»، «در مسیر درمان»، «گوشه‌گیری»، «شروعِ پایان»، «خودکشی، آخرین خداحافظی»، «نقطۀ عطف»، «معنی دادن»، «پیچیدن به چپ»، «چیزهای به‌دردبخور» و «موفقیت».
در بخشی از کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی» می‌خوانید: «اگر فقط یک درس از افسردگی گرفته باشم، این است:
باید ترحم به خود، خشم و سرزنش را کنار بگذاریم. ما همین هستیم که هستیم. زندگی هم همین است که هست و ما هر طور که باشیم، تغییری نمی‌کند. پس بهترین راه این است که با ملایمت با آن رفتار کنیم. خیلی زمان برد تا این را بیاموزم.»

دربارۀ سالی برامپتون، نویسندۀ کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی»
سالی جین برامپتون (Sally Jane Brampton)، متولد ۱۹۵۵ و درگذشته به سال ۲۰۱۶، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس انگلیسی بود. او روزنامه‌نگار حوزۀ مُد و اولین سردبیر نسخۀ بریتانیایی مجلۀ فرانسوی «ال» (Elle)، مجله‌ای دربارۀ مُد و زنان و زیبایی، بود. برامپتون همچنین همکاری با مجلۀ «وُگ» و سردبیری بخش مُدِ روزنامۀ «آبزرور» را در کارنامۀ کاری خود دارد.
سالی برامپتون، به‌رغم مبارزۀ سرسختانه‌اش با افسردگی، در سال ۲۰۱۶ به زندگی خود پایان داد. دلیل این اقدامِ او را حاد شدن دوبارۀ افسردگی‌اش و امتناع پزشکان و سیستم درمانی از کمک به او ذکر کرده‌اند.
از آثار سالی برامپتون می‌توان به رمان «اندوه خوب» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی»
کتاب «کشتن سگ سیاه افسردگی: شرحِ حالی از افسردگی» با ترجمه و مقدمۀ نیما مانی در انتشارات طرح نقد منتشر شده است.
نیما مانی، متولد ۱۳۷۰، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «کتابخانۀ نیمه‌شب» و «هر دو نفر بودن» اشاره کرد.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  صندوق رای و ناپدید شدن خوشبختی

یادداشتی بر کتاب «زندگی چگونه بود»

  راهنمای گام‌‌به‌گام داستان‌نویسی

بعد از طرح باید روی تنظیمات رمان دقت شود. وضعیت، موقعیتی است که رمان را به پایان خود می‌رساند. عناصر ساختاری نظیر شخصیت‌پردازی، پیرنگ، صحنه‌پردازی و دیگر چیزهایی که به داستان معنا و مفهوم می‌بخشد.

  تمام عمر ریاکار بوده‌ام!

نگاهی به مجموعه داستان «یاد نئون بخیر»

  شهدای کربلا؛ نمادها و مناسک در ایران مدرن

کتاب حاضر به بررسی دگرگونی چشمگیر آیین‌ها و نمادهای شیعی ایرانی در ماه محرم که بر نبرد کربلا در قرن هفتم تمرکز دارد، می‌پردازد.

  جادوی زبان

نگاهی به کتاب «سعدی» نوشته‌ی ضیا موحد