img
img
img
img
img
دشواری زندگی

چگونه فلسفه کمک می‌کند راه‌مان را بیابیم؟

شادبودن و خوب‌ زیستن همیشه هم‌مسیر نیستند.

دوستان عزیز! زندگی سخت است، و ما هم باید به این مسئله اقرار کنیم. حال همین زندگی، برای بعضی‌ دشوارتر از بقیه است. در زندگی هر کس باید کمی باران ببارد، اما در حالی که خوش‌شانس‌ها خودشان را کنار آتش خشک می‌کنند، دیگران در طوفان و سیل غرق می‌شوند، چه به معنای واقعی کلمه و چه به معنای استعاره‌ای. ما در دورانِ پس از شیوع یک بیماری همه‌گیرِ جهانی زندگی می‌کنیم، انسان‌های زیادی شغل و پیشه‌ی خود را از دست داده‌اند، وضعیت گرمایش زمین هر روز بدتر می‌شود و فاشیسم دوباره از دیار مُردگان بازگشته است. چنین بلایایی به فقرا، قشر آسیب‌پذیر و ستم‌دیدگان آسیب بیشتری وارد می‌کند.

گشودن چشم‌مان به معنای رودرروشدن با رنج، ناتوانی، تنهایی، اندوه، شکست، بی عدالتی و پوچی است. نباید پلک بزنیم؛ در عوض، باید دقیق‌تر نگاه کنیم. چیزی که بدان نیاز داریم اقرار و تصدیق مصیبت‌های‌مان است.

ـ از متن کتاب ـ

دشواری زندگی نقشه‌ای است که به کمک آن می‌توانید ناهمواری‌ها را پشت‌سر بگذارید؛ راهنمایی است درباره‌‎ی سختی‌ها، از آسیب‌‌های شخصی گرفته تا بی عدالتی و پوچی جهان. فصل‌های این کتاب مباحث و استدلال‌هایی را برای خواننده مطرح و گاهی از فیلسوفان گذشته انتقاد می‌کند. تفکرات نویسنده به همان اندازه‌ که بر توجه به مصیبت‌ها تأکید دارد، همان‌قدر در رابطه با آن به بحث و استدلال می‌پردازد. دشواری زندگی نحوه‌ی عملی‌کردن نظریه‌ای انتزاعی یا آموزه‌ی فیلسوفان مُرده برای رویارویی با دشواری‌های زندگی نیست. در این کتاب نه خبری از فکری جادویی در میان است و نه راه‌حلی فوری. این کتاب اثری صبورانه برای تسلی و دلداری‌ست.

«نمایشی بلیغ، تأثیرگذار، شوخ‌طبعانه و مهمتر از همه مفید از قدرت فلسفه که کمک می‌کند از پس تلاطم‌های انسان‌بودن بربیاییم.» ـ الیور برکمن، نویسندهٔ کتاب چهار هزار هفته

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  حکیم حاکم و معتقدات دینی ایرانیان

شهر زیبای افلاطون» نوشته فتح‌الله مجتبایی به کوشش محمدرضا عدلی و به همت نشر هرمس برای بار دوم به چاپ رسیده است.

  صندوق رای و ناپدید شدن خوشبختی

یادداشتی بر کتاب «زندگی چگونه بود»

  راهنمای گام‌‌به‌گام داستان‌نویسی

بعد از طرح باید روی تنظیمات رمان دقت شود. وضعیت، موقعیتی است که رمان را به پایان خود می‌رساند. عناصر ساختاری نظیر شخصیت‌پردازی، پیرنگ، صحنه‌پردازی و دیگر چیزهایی که به داستان معنا و مفهوم می‌بخشد.

  تمام عمر ریاکار بوده‌ام!

نگاهی به مجموعه داستان «یاد نئون بخیر»

  شهدای کربلا؛ نمادها و مناسک در ایران مدرن

کتاب حاضر به بررسی دگرگونی چشمگیر آیین‌ها و نمادهای شیعی ایرانی در ماه محرم که بر نبرد کربلا در قرن هفتم تمرکز دارد، می‌پردازد.