img
img
img
img
img
نوروز

«نوروز» در دانش‌نامه

نخستین روز فروردین در آغاز فصل بهار به نام اهورمزدا بزرگ ایزد دین مزدیسنا، و هم روز آفرینش جهان و کائنات و انسان است. از این رو، نوروز را روز «نوزایی آفرینش» و روز «آفرینش نور» و «روزی نو از ماهی نو و سالی نو» خوانده‌اند که در آن مردم را «به آراسته و نوگردانیدن آنچه گذشت زمان کهنه کرده برمی‌انگیزد.»

هم‌گام با نوشدن فصل، مدخل «نوروز» را از جلد ششم دانش‌نامه‌ی زبان و ادب فارسی که به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است، مرور می‌کنیم:

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  ۳۵ کتاب برتر از نویسندگان زن که حتما باید بخوانید

از آنجایی که زنان در عرصه‌های مختلف، از جمله فرهنگی و هنری و ادبیات، بارها نادیده گرفته شده‌اند، این بار ما سعی کردیم فهرستی از ۳۵ کتاب از نویسندگان زن تهیه کنیم که خواندنشان را نباید از دست بدهید.

  انقیاد زیبایی‌شناسانه

جایی که عمل‌های زیبایی و لوازم آرایشی در دسترس نباشد یا دیگر برای آن میل بی‌پایان ما برای تطبیق با معیارهای زیبایی روز، پاسخگو نباشد، فیلترهای نوری و تکنولوژی به مددمان می‌آید، چراکه زیست امروز ما دوفضایی شده و گاه حتی آن فضای مجازی بر فضای حقیقی پیشی می‌گیرد و هویت‌های چندگانه می‌سازد.

  از ونوس و آدونیس شکسپیر تا زهره و منوچهر ایرج میرزا

۲۹ اردیبهشت، زادروز دکتر امید طبیب‌زاده است.

  چرا فیلسوف نداریم؟

در کلاس‌های درس ما از دانش‌آموز و دانشجو نمی‌خواهند که به اندیشیدن خطر کند، خودش بکوشد برای یک گزاره استدلال عقل پسند عرضه کند.