img
img
img
img
img

داروین در عهد قاجار


به‌تازگی کتاب داروین در عهد قاجار با مقدمه و تصحیح محمد معصومی و به همت نشر کرگدن منتشرشده است. این کتاب دربردارنده‌ی سه رساله‌ی فارسی قاجاری درباره‌ی نظریه‌ی تکامل داروین است. اولین رساله از محمدعلی سنقری حائری  با نام مرآت العقل است که تا شوال ۱۳۳۰ ق. نوشته شده است. گمان می‌رود این کتاب قدیمی‌ترین رساله‌ی فارسی باشد که عالمی شیعی در ایران نوشته و در آن نام داروین و اصول چهارگانه‌ی نظریه‌اش ذکر شده است. سنقری نقدی کلامی به اندیشه‌های داروین دارد و با نقل از کتاب‌های اسدآبادی و حسین جسر می‌کوشد افکار مادّی را از منظری عقلی نقد کند. تنقید مقاله‌ی دارونیست‌ها اثر سیداسدالله خارقانی دومین رساله در این کتاب است. این رساله‌ی نسبتاً مختصر رویکردی جدلی دارد و بیشتر به نظریه‌ی داروین درباره‌ی انسان‌ها می‌پردازد.
داروین و حکمای مشرق زمین، یا سردارنامه، به قلم میرزا عنایت‌الله دستغیب شیرازی سومین رساله‌ی این کتاب است که در شیراز، به سال ۱۳۴۲ ق، چاپ سنگی شده است. از مدعیات نویسنده‌ی آن است که نظریه‌ی داروین را می‌توان در کتاب‌های رازی، حکمای مسلمان، ازجمله ملای رومی، ملاصدرا، ابوعلی مسکویه‌ رازی، ملاهادی سبزواری و دیگران، بازجست؛ و این یعنی داروین مطلب تازه‌ای به جهان علم عرضه نکرده است.
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۶ به نقدوبررسی کتاب «داروین در عهد قاجار» اختصاص دارد که با حضور امیرمحمد گمینی و محمد معصومی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  سیصد گل سرخ در نوای شاعر فردا

شاعر سیاه نمایی نمی‌کند اما رنگ سیاهی‌ها در شعر او غلیظ‌تر می‌شود و از این رو برانگیزاننده‌تر و اثرگذارنده‌تر.

  جنگ و صلح در اندیشه‌ی عبدالرحمن جامی

با حضور دكتر صلاح‌الدين جامی، دكتر محمد داوود عرفان و علی‌اکبر امینی

  زن‌ستیزی در آثار جامی

با حضور دکتر سپیده موسوی

  بررسی سیمای زن از نگاه جامی

با حضور دکتر سپیده موسوی

  برگزاری مراسم اهدای هفتمین دوره‌ی جایزه و نشان «ابوالحسن نجفی»

با حضور هیئت داوران و برگزیدگان هفتمین دوره‌ی جایزه