img
img
img
img
img
یدالله رویایی

تحلیل نسبت شعر و نظریه در آثار یدالله رؤیایی

کاظم رحیمی‌نژاد

سال‌های اول دهه چهل هجری شمسی دوره ظهور موج نو در شعر فارسی است. جریانی که مقدمه‌ی ظهور شعر حجم در اواخر این دهه است. بیانیه‌ی شعر حجم که در زمستان ۱۳۴۸ به امضای عده‌ای از شعرا، نویسندگان و سینماگران ایران رسید چشم‌اندازی شاعرانه را در برابر مخاطبان شعر فارسی قرار می‌داد؛ اما مصادیق این بیانیه چندان در شعر شاعران حجم‌گرا قابل تشخیص نبود. این موضوع که نسبت موارد مطرح شده در بیانیه شعر حجم و شعر یدالله رویایی که در عمل تنها شاعری بود که به حجم گرایی وفادار ماند، چیست، سوالی‌ست که تاکنون پاسخ روشنی به آن داده نشده است. این نوشتار سعی دارد به این سؤال که نسبت بیانیه شعر حجم و اصول مطرح شده در آن با اشعار رؤیایی چیست پاسخ نسبتاً روشنی بدهد. مقاله‌ی «تحلیل نسبت شعر و نظریه در آثار یدالله رویایی» نوشته‌ی کاظم رحیمی‌نژاد که در فصل‌نامه‌ی دهخدا منتشر شده است شامل یک مقدمه و بخش‌هایی شامل بررسی زمینه‌های پیدایش شعر حجم، بررسی مؤلفه‌های اشعار یدالله رؤیایی و تحلیل نسبت این اشعار با اصول مطرح شده در بیانیه شعر حجم است. پایان این نوشتار به جمع بندی مطالب و نتیجه گیری اختصاص دارد.

به مناسبت زادروز هفدهم اردیبهشت، زادروز یدالله رؤیایی این مقاله را بازنشر می‌کنیم:

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  سنبل آبی در صفحه‌ بلاگرها، زیبا اما خطرناک

یکی از مواردی که بلاگرها را به طمع زیبایی به دام خود انداخته است و سبب ایجاد پل‌های آسیب‌زا به محیط زیست گیلان شده است، گونه‌ی مهاجم سنبل آبی یا اهریمن بنفش است.

  سروده‌هایی از احمدرضا احمدی به گزینش و ترجمه‌ی احمد محیط

۳۰ اردیبهشت زادروز احمدرضا احمدی است.

  ۳۵ کتاب برتر از نویسندگان زن که حتما باید بخوانید

از آنجایی که زنان در عرصه‌های مختلف، از جمله فرهنگی و هنری و ادبیات، بارها نادیده گرفته شده‌اند، این بار ما سعی کردیم فهرستی از ۳۵ کتاب از نویسندگان زن تهیه کنیم که خواندنشان را نباید از دست بدهید.

  انقیاد زیبایی‌شناسانه

جایی که عمل‌های زیبایی و لوازم آرایشی در دسترس نباشد یا دیگر برای آن میل بی‌پایان ما برای تطبیق با معیارهای زیبایی روز، پاسخگو نباشد، فیلترهای نوری و تکنولوژی به مددمان می‌آید، چراکه زیست امروز ما دوفضایی شده و گاه حتی آن فضای مجازی بر فضای حقیقی پیشی می‌گیرد و هویت‌های چندگانه می‌سازد.