img
img
img
img
img

کتاب‌های پرفروش سال ۱۴۰۱

پیگیری سلیقهٔ مردم یک کشور، اطلاعات خوبی را از نظر جامعه‌شناسی به ما اضافه می‌کند.

کمکس: دسته‌بندی‌های زیادی را می‌توان برای کتاب‌ها انجام داد. ژانرهای محتلف، جدیدترین چاپ‌ها و….. پرفروش بودن نیز یک دسته‌بندی پراهمیت برای انتخاب کتاب به شمار می‌رود. علاوه بر اینکه کتاب‌های پرفروش معمولاٌ کتاب‌هایی با قلم جذاب و محتوایی گیرا هستند، پیگیری سلیقهٔ مردم یک کشور، اطلاعات خوبی را از نظر جامعه‌شناسی به ما اضافه می‌کند. به همین خاطر می‌خواهیم پرفروش‌های سال ۱۴۰۱ را باهم بررسی کنیم.

۱) تکه‌هایی از یک کل منسجم

ژانر روانشناسی، در صدر ژانرهای مورد علاقه این روزها! «تکه‌هایی از یک کل منسجم» به قلم پونه مقیمی در باب رشد فردی و خودشناسی نوشته شده است. فارغ از اینکه، پونه مقیمی، بخش‌هایی از این کتاب را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود و به این ترتیب توانسته بود، مخاطب جذب کند؛ جذابیت کتاب هم در این فروش چشم‌گیر تاثیرگذار بود. کتاب، اساساٌ غیر داستانی است اما ردپای قصه‌ها و داستان‌هایی را که نویسنده از تجربه بیمارانش به دست آورده است، می‌توان در آن حس کرد.

در مقدمهٔ کتاب یک جملهٔ گیرا وجود دارد: «از مراجعین عزیزم سپاسگزارم که اگر تجربهٔ حضور آن‌ها نبود، هیچ گاه این کتاب به سرانجام نمی‌رسید. مراجعینی که اجازهٔ ورود به دنیای زیبا و رنج کشیدهٔ درونشان را دادند و مرا به سخت‌ترین و دردناک‌ترین خاطراتشان بردند….» همین جمله در مقدمه، تا حد زیادی، مخاطب را به خواندن و خواندن بیشتر سوق می‌دهد.

تکه‌های از یک کل منسجم در نه فصل با بخش‌های کوتاه یک تا سه صفحه‌ای ارائه می‌شود و کارش را از بالاترین سطح اجتماعی انسان‌ها شروع می‌کند و با تنهایی‌اش خاتمه می‌دهد. همان‌طور که از نام کتاب پیداست، محتوای آن تکه‌هایی (پاراگراف‌های مجزا) است که نوبسنده با کنار هم قرار دادنشان می‌خواهد خواننده را به یک کل منسجم برساند، ماهیت وجودی انسان. دستاورد شما از خواندن کتاب، خودتان هستید. خودتان و لذت بردن از خلوت با خودتان.

۲) کتابخانهٔ نیمه شب

دومین عنوان از لیست کتاب‌های پرفروش سال ۱۴۰۱ به «کتابخانهٔ نیمه شب» اختصاص دارد. دنیای هاگوارتز و هری پاتر را به یاد دارید؟ در اینجا نیز با یک کتابخانه جادویی رویه‌رو هستیم. نورا دختر اصلی داستان است که پا به این کتابخانه می‌گذارد و در میان داستان‌ها، داستان زندگی خودش را می‌یابد. همهٔ ما با سوال‌هایی مانند اگر این تصمیم را نگرفته بودم، اگر آن کار را کرده بودم و…. درگیر شده‌ایم که اغلب بی‌جواب مانده‌اند. اما نورا این شانس را داشت که با خواندن کتاب‌های کتابخانهٔ نیمه شب از داستان‌هایی از زندگی‌اش که با گرفتن یا نگرفتن بعضی تصمیم‌ها می‌توانست اتفاق بیفتد، مطلع شود.

پس از خواندن آن داستان‌ها، خانم الم می‌گوید: «کتاب‌های قفسه‌های بالایی و پایینی زندگی‌های متفاوتی هستند. زندگی‌هایی که وجود دارند، اما هیچ‌وقت اون‌ها رو تصور نکرده‌ای یا نخواسته‌ای. زندگی‌هایی هستند که می‌تونی تجربه‌شون کنی، اما هیچ‌وقت رؤیاشون رو در سر نداشته‌ای.» و فصل جدیدی در کتاب شروع می‌شود.

نویسندهٔ کتاب، مت هیگ، در جوانی دچار افسردگی بوده و حتی به خودکشی هم فکر کرده است؛ اما در نهایت توانسته بر افسردگی و مشکلات ناشی از آن چیره شود. او در این کتاب از مشکلات تلخ دوران جوانی خود الهام گرفته و از تجربیات آن برای پیشبرد ایده‌اش استفاده کرده است.

۳) معجزهٔ شکرگزاری

راندا برن، نویسندهٔ کتاب «معجزهٔ شکرگزاری»، در این کتاب با زبانی ساده و تمرین‌هایی روزمره به مخاطب آموزش می‌دهد که چگونه می‌تواند همهٔ آنچه را که دارد، ببینید و با سپاسگزار بودن برای همهٔ آن‌ها، زندگی خود را تغییر بدهد.  او این کار را در قالب یک برنامه ۲۸ روزه ارائه داده و تمرین‌هایی برای هر روز، گفته است. انجام این تمرین‌ها و داشتن یک لیست نوشته‌شده از همهٔ چیزهایی که در زندگی ما به خوبی پیش می‌رود، باعث می‌شود دورانی را که در آن زندگی سخت می‌گذرد، راحت‌تر پشت سر بگذاریم.

اگر به دنبال امید و اتفاقات خوب هستید، معجزهٔ شکرگذاری می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

۴) جزء از کل

فلسفه آمیخته به داستانی بلند، بهترین مقدمه برای معرفی این کتاب است. استیو تولتز در این کتاب از موضوعات مختلفی صحبت می‌کند، موضوعاتی مثل مرگ، زندگی، عشق، خانواده، و از همه مهم‌تر ترس از مرگ. به قدری شما با کارکترها و ریتم داستان همراه می‌شوید که در تمامی موضوعات بالا و تمامی چم و خم‌های داستان غرق می‌شوید.

شما با جنگ جهانی اول وارد داستان می‌شوید. همراه با دیوانگی‌ها و مشکلات مارتین، تری و جسپر سفر می‌کنید. در انتها در جریان زندگی این سه نفر و نگاه آن‌ها به زندگی به خصوص مارتین (شخصیتی که خودش را  تحلیل می‌کند و برعکس بسیاری از شخصیت‌های اصلی داستان‌ها که دیگران و یا سرنوشت را عامل بدبختی، ترس، فقر و … خود می‌دانند، خودش را عامل و مسئول تمام اتفاقاتی می‌داند که با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده است.) با نگاه جدیدی به زندگی خود می‌نگریم.

۵) باشگاه پنج صبحی‌ها

«باشگاه پنج صبحی‌ها»، پنجمین رتبه را بین کتاب‌های پرفروش سال ۱۴۰۱ دارد. رابین اس شارما نویسندهٔ این کتاب یکی از بزرگترین نویسندگان و سخنرانان انگیزشی در دنیاست. باشگاه پنج صبحی‌ها از فواید سحرخیزی و نتایجی که ما به دست می‌آوریم صحبت می‌کند و به صورت تخصصی موضوع راه و رسم زندگی و سحرخیزی را برای ما شرح می‌دهد.

ساعت پنج صبح زمانی استثنایی برای بیدار شدن است. شما با شروع روز بیدار می‌شوید و در بهترین و آرام‌ترین حالت ذهنی به کارهای خود سر و سامان می‌دهید. اما خب نمی‌توان لذت خواب صبح را نیز انکار کرد پس در این کتاب با روش‌هایی که سحرخیزی را آسان می‌کنند، آشنا می‌شویم.

۶) عادت‌های اتمی

 عادت‌ها این قدرت را دارند که شما را به اهدافتان نزدیک‌تر و یا دورتر کنند. کتاب «عادت‌های اتمی» یکی از آن کتاب‌هایی است که سبک و سیاق تغییر عادت‌ها را به خوبی به ما آموزش می‌دهد. جمیز کلیر، نویسنده کتاب، معتقد است که هر عادت مانند اتمی کوچک است اما تأثیر همگی این عادت‌های کوچک، چیزی فراتر از حد تصور است. حتی یک عادت کوچک هم می‌تواند در مسیر موفقیت شما، اثر جدی بگذارد.

جیمز کلیر در کتاب عادت‌های اتمی تلاش کرده است که شیوه تغییر عادت‌ها را به مخاطب خود آموزش دهد. اگر می‌خواهید که از خود یک شخصیت موفق بسازید و به اهداف و آرزوهای خود برسید، عادت‌های اتمی را از دست ندهید.

۷) هرچه باداباد

تولتز هفت سال پس از کتاب «ریگ روان» با کتابی به نام «هرچه باداباد» به میادین بازگشت. کتابی که به مضامینی مانند عشق، مرگ و زندگی پس از مرگ می‌پردازد با این تفاوت که این بار داستان از مرگ شخصیت اصلی شروع می‌شود. قهرمان داستان، انگوس، همان ابتدای داستان به قتل می‌رسد؛ آن هم زمانی که عاشق همسر خود و در انتظار تولد فرزند اولش بوده است. انگوس علاوه بر دردی که می‌کشد و نقشه انتقامی که در سر دارد، با افکار خود که دنیای پس از مرگ را نفی می‌کرد نیز باید مبارزه کند.

۸) بادام

آخرین داستان از بین کتاب‌های پرفروش مربوط به «بادام» و نقش اصلی آن، یون‌جه است. یون‌جه در بروز احساساتش دچار اختلال است پس اتاقش را با جملاتی که احساساتش را به او یادآوری می‌کنند، تزئین می‌کند. او مثل هر سال منتظر تولدش است که این بار در تولد ۱۶ سالگی‌اش همه‌چیز دگرگون می‌شود.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  عشق

عشق، میان آن کس که دوست دارد و آن کس که موضوع عشق است تفاوت نمی‌گذارد.

  واقع‌گرایی احمد محمود

از «همسایه‌ها» تا «مدار صفر درجه»، سیری تکاملی در آثار محمود دیده می‌شود و اگر در «همسایه‌ها» به قول خودش بیشتر براساس غریزه به نوشتن پرداخته، در «مدار صفر درجه» روایت براساس شناخت داستان پیش رفته است.

  از همزبانی تا همدلی

ما همچنان بیش از هر چیز درگیر مناسبات و درگیری‌های‌مان با غرب و در غرب هستیم و خیلی متوجه آنچه در شرق کشورمان می‌گذرد، نیستیم.

  سفری برای کشف مجدد

نقد و بررسی رمان «زندگی غیرممکن» اثر مت هیگ