img
img
img
img
img
قهرمان درون

شش کهن‌الگویی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم

گسترش: کتاب «قهرمان درون»، نوشته‌ی کارل پیرسون، به همت انتشارات ۳۶۰ درجه به چاپ رسیده است. در زمانه‌ی ما موفقیت کتاب‌های خودیاری انعکاس میل سازنده‌ی افراد به داشتن مسئولیت‌های ذهنی و رشد معنوی‌شان است. بااین‌حال، بیشتر این کتاب‌ها روی این متمرکزند که به ما نشان دهند چه چیزی در مورد ما نادرست است و سپس به ما می‌گویند چگونه می‌توانیم بهتر شویم؛ اما ممکن است لازم نباشد چیزی را درست کنیم؛ فقط ممکن است نیاز داشته باشیم یاد بگیریم و متوجه شویم چه اتفاقی درون ما در حال وقوع است و چگونه می‌توانیم از موضوعی که درون ما به وقوع می‌پیوندد در مرحله‌ی کنونی سفرمان استفاده کنیم.

کتاب «قهرمان درون» را می‌توان یک دفترچه‌ی راهنما برای استفاده از روان یا یک کمک در این راه محسوب کرد. با کمک آن‌ها می‌توانیم از موارد قابل پیش‌بینی عبور و با معضلات فرآیند بلوغ-فرآیندی که در تمام وجود ما ادامه دارد زندگی کنیم. وقتی یاد می‌گیریم چگونه به این حمایت درونی دسترسی پیدا کنیم، کمتر می‌ترسیم و در مورد آینده، همه‌چیز امیدوارانه‌تر می‌شود که ما هرآنچه نیاز داریم را در درون خود داریم.

علاوه‌بر‌این، زندگی آن‌قدر پیچیده شده است که نمی‌توان مالکیت در مورد منابع درونی‌مان را به روان‌شناسان و سایر کارشناسان واگذار کرد.

موفقیت در محیط کار، امروز نیازمند رشد هوش عاطفی و معنوی همه ماست. کهن‌الگوها -ساختارهای اساسی روان- می‌توانند به ما در رمزگشایی کمک کنند کارهای درونی خود و همچنین زندگی درونی سایر افراد، گروه‌ها و سیستم‌های اجتماعی کمک می‌کنند تا ما به چالش زندگی معاصر برسیم.

کار روی کهن‌الگوها توسط روان‌شناس سوئیسی یونگ شروع شد. او همچنین تئوری‌هایی را درباره‌ی انواع روان‌شناختی، فرآیند انتقال الگوهایی عمیق طرح‌ریزی کرده و ارائه داده است. یونگ کهن‌الگوها را تأثیرگذار و ماندگار در روان انسان می‌داند که همچنان پرقدرت و تأثیرگذار در طول زمان حضور خواهند داشت. برای استفاده از اصطلاحات یونگ، این‌ها ممکن است در «ناخودآگاه جمعی» وجود داشته باشند و حتی ممکن است در ساختار مغز انسان کدگذاری شوند.

مدل‌ها و روش‌های ارائه‌شده در کتاب «قهرمان درون» می‌تواند به منظور افزایش هوش احساسی و معنوی باشد. این کتاب در شرایط گوناگون و متنوعی مفید و مناسب خواهد بود؛ زیرا امکان انتقال پیامی را فراهم می‌سازد که عمیق و اصیل است بدون اینکه در جزئیات زندگی شخصی افراد یا گذشته‌ی آن‌ها به دنبال چیز به‌خصوصی باشد. همچنین این کتاب به طریقی که نه گرایش مذهبی بخصوصی را تبلیغ کند و نه آن‌ها را نقض کند می‌تواند به افراد کمک کند تا با روحشان ارتباط برقرار کنند. از طریق روش ارائه‌شده در این کتاب، افراد می‌توانند به درونشان سفر کنند و چیزی را کشف کنند، نه اینکه چه چیزهایی درباره‌ی آن‌ها یک ایراد محسوب می‌شود، بلکه اینکه چه چیزی به‌طور حتم در مورد آن‌ها بسیار درست خواهد بود؛ بدین ترتیب، این کتاب به عزت‌نفس بیشتر و عملکرد بهتر کمک شایانی خواهد کرد.

قسمتی از کتاب قهرمان درون:

جنگجوها دنیایشان را با تلاش متمرکز تغییر می‌دهند. چه در خانواده‌ها و چه در مدارس، محیط‌های کاری، روابط دوستی، جوامع یا فرهنگ، به‌طورکل این کهن‌الگو الهام‌بخش تلاش‌های افراد برای تغییر دادن محیطشان است تا مناسب نیازهایشان شود و با ارزش‌هایشان هماهنگ شود.

با‌این‌حال، افرادی که قبل از پیدا کردن هویت واقعی خودشان به مرحله‌ی جنگجو حرکت می‌کنند. شکل ظاهری داستان کشتن اژدها را بازی می‌کنند؛ اما بدون معنا. آن‌ها ممکن است پیروز شوند، اما پیروزی آن‌ها توخالی و بی‌معناست. آن‌ها می‌دانند چه چیزی می‌خواهند؛ بنابراین، نمی‌توانند به آن چیز دست پیدا کنند. بدون کهن‌الگوی حامی، جنگجو فقط برای به‌دست‌آوردن برتری شخصی مبارزه یا رقابت می‌کند. به جای اینکه بخواهد از دیگران حمایت کرده یا به آن‌ها کمک کند.

درواقع، جنگجو تنها زمانی یک کهن‌الگوی قهرمانی محسوب می‌شود که شهامت و تمرکزش به منظور صلاح جمع به کار گرفته شود. چه به‌عنوان یک آیین پوچ، چه به عنوان یک رضایت عمیق و چه به عنوان ضرورتی نو برای زمان تغییر، اسطوره قهرمان/آدم بده/قربانی تا حدود زیادی گویای نظام زیربنایی فرهنگ باورهای مادی غربی بوده و هست. این تشریفات که زیربنای اسطوره جنگجوست البته در جنگ یافت می‌شود؛ اما به‌صورت فرهنگی نیز در ورزش ما، برنامه‌های کسب‌وکار ما و مذهب نیز نمایش داده می‌شود و حتی در تئوری‌های اقتصادی (برای مثال، سرمایه‌داری) و علمی (برای مثال، گزینش تکامل داروینی) و آموزشی (برای مثال، منحنی زنگوله‌ای شکل) دیده می‌شود. در حیطه ورزش، ما شاهد یک پیشرفت تدریجی در رفتار کهن‌الگوی جنگجو از زمان نبرد بین گلادیاتورها که بازنده در عمل کشته می‌شد تا دوران مسابقات فوتبال، بسکتبال و والیبال که بازنده صرفاً و به‌سادگی فقط شکست را تجربه می‌کند، بوده‌ایم.

در دنیای سیاست نیز ما پیشرفت جالبی را می‌یابیم. در ابتدایی‌ترین حالت، قهرمان، شاه پیر (ظالم) را می‌کشد و (حداقل در تئوری) ملت مظلوم را نجات می‌دهد. حالت‌های مختلف این فرآیند در عصر مدرن در بسیاری از بخش‌های جهان ادامه دارد، جایی که تغییر هنوز به‌واسطه یک کودتای خونین یا با انقلاب ایجاد می‌شود. در ایالات متحده، ما از طریق فرایند دموکراسی روشی برای اجتناب‌کردن از این‌چنین خونریزی‌هایی پیدا کرده‌ایم. پادشاه پیر دیگر به صورت آیینی (همچون در برخی فرهنگ‌های ابتدایی) قطعه‌قطعه نمی‌شود یا وقتی در خواب است کشته نمی‌شود. همچنین به خاطر جنایاتش محاکمه نشده و اعدام انقلابی نمی‌شود.

قهرمان درون در ۳۸۹ صفحه‌ی رقعی و با جلد نرم چاپ و روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  یک اطلس اخلاق کاربردی

مروری بر کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»

  راهنمای عملی نمایش‌نامه‌نویسی

نگاهی به کتاب «نوشتن برای صحنه»

  مضامین نهفته‌ی دست تاریک، دست روشن

نگاهی به داستانِ کوتاهِ «دست تاریک، دست روشن»

  تو آزادی، برای همین است که گم شده‌ای!

نگاهی به کتاب کتاب «تعقیب هومر»

  اگر ما بودیم چه می‌کردیم؟

مروری بر رمان «دود»