img
img
img
img
img
کلمات

سیلویا پلات با ترجمه جمالی

اعتماد: مجموعه شعر «کلمات» اثر سیلویا پلات با ترجمه رزا جمالی منتشر شد. این کتاب را نشر ثالث راهی بازار نشر کرده است. این کتاب گفت‌وگویی با سیلویا پلات درباره نحوه سرودن شعر هم دارد از کتاب «شاعر سخن می‌گوید» است. سیلویا پلات در بیست و ششم اکتبر ۱۹۳۲ در ایالت ماساچوست و شهر بوستون امریکا از پدری آلمانی متولد شد. پدرش را در کودکی از دست داد و این حادثه تاثیر فراوانی بر روحیه‌اش گذاشت، چراکه در ذهن او تصاویر هولوکاست را به تصویر مرگ پدر درآمیخت.
سیلویا پلات زاده ۱۹۳۲ در شهر بوستون امریکا از پدری آلمانی بود. از دست دادن پدر در کودکی، تاثیر زیادی بر روحیه‌اش گذاشت، چراکه در ذهنش تصاویر هولوکاست را به تصویر مرگ پدر درآمیخت. خاطرات دوران کودکی سیلویا که با حس گناه نسبت به یهودیان آمیخته شده بود، او را به مرز جنون کشاند و به خودکشی‌اش منجر شد. 
او در شعری با عنوان «پدر» با زبان گزنده‌ای به تبار آبا و اجدادی‌اش اشاره می‌کند. شعر سیلویا پلات شعری خشمگین و عصبی است؛ شعری اعترافی که به بیانگری خود می‌پردازد؛ شعری که انباشته از تصاویر خشونت بار هولوکاست است. اتفاقات شخصی و زندگی‌اش در شعر او تاثیر بسزایی گذاشته است. گرچه شعرش مستقیم به مسائل زنان نمی‌پردازد. شعر «خواستگار» از دیگر شعرهای سیلویا پلات است که به طعنه و طنز معیارهای مردسالارانه را به سخره گرفته است. پلات شاعری جزیی‌نگر و ریزپرداز است و به موشکافی در جزییات پدیده‌ها می‌پردازد. فضای شعری او از دنیای زنبورها گرفته تا وسایل آشپزخانه همه رنگ و بویی بدیع و بکر و حتی زنانه دارند.
قافیه‌های درونی شعرهایش و در بسیاری موارد ضرباهنگ شعرها آدمی را به یاد ترانه‌های کودکانه، شعرهای پیش دبستانی، نظم برای خردسالان و زبان پیچان‌ها می‌اندازد. ناس‌ها گاهی ذهنیتی طنزگونه را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: 
«چه هیجانی داشت این/ انگشت شستم را به جای پیاز کاملا بریدم!/ بالای انگشتم کاملا رفته/ بند شده به پوستی/ کلاهکی/ سفید/ شبیه مردگان/ و بعد مخملی سرخ‌رنگ/ زائری کوچک است/ ببین که سرخپوستی تو را بی‌سر کرده/ قالی‌ها گلوله می‌شوند/ بر آن نشانی که شبیه بوقلمون بر سر داری/ درست از قلبم برآمده/ که پا بر آن گذاشته‌ام/ این شراب سرخ/ که بر جام من چنگ انداخته/ چه جشنی است این!/ از این بریدگی/ از این شکاف/ هزاران سرباز/ در جامگانی سرخ‌رنگ/ گسیل شده‌اند» این کتاب در ۸۴ صفحه به قیمت ۷۸ هزار تومان عرضه شده است.

كلیدواژه‌های مطلب: /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  یک اطلس اخلاق کاربردی

مروری بر کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»

  راهنمای عملی نمایش‌نامه‌نویسی

نگاهی به کتاب «نوشتن برای صحنه»

  مضامین نهفته‌ی دست تاریک، دست روشن

نگاهی به داستانِ کوتاهِ «دست تاریک، دست روشن»

  تو آزادی، برای همین است که گم شده‌ای!

نگاهی به کتاب کتاب «تعقیب هومر»

  اگر ما بودیم چه می‌کردیم؟

مروری بر رمان «دود»