img
img
img
img
img

دو کتاب تازه‌ی روان‌شناسی

نگاهی به دو کتاب تازه‌ی نشر بینش نو

مشکل همیشه افسردگی نیست

نويسنده: هیلاری جیکوبز هندل

مترجم: آرش منجم، محمدعرفان معماریان

«مشکل همیشه افسردگی نیست»، فرصتی است برای کاوشی عمیق‌تر در احساساتمان؛ و هر آنچه برای فرار و دوری از آن‌ها انجام می‌دهیم. احساس موضوعی است که هیچ انسانی با آن بیگانه نیست و آن را در لحظه‌ لحظه‌ زندگی‌اش تجربه می‌کند. نقش احساسات در درمان‌های روان‌شناختی پراهمیت است. در این کتاب خواننده با نقش پررنگ احساسات در جلسه درمان آشنا می‌شود. روایت‌ نویسنده از جلسات درمان، این تصویر را ملموس‌تر و روشن‌تر می‌سازد. با این‌همه، شاید مهم‌ترین پیام کتاب، چه برای روان‌درمانگران و چه برای هر مخاطبی، «به رسمیت شناختن احساساتمان» است. مثلث تغییر، روشی است برای پویش در دریای احساسات؛ و پس از آشنایی با آن، با آسودگی بیشتری پای در این دریا می‌نهید.

قسمتی از کتاب:

وقتی فیلم‌های جلسات روان‌درمانی مبتنی بر هیجان را تماشا کردم، شاهد تغییرات زیادی در یک جلسه بودم. نتیجه‌ای که رسیدن به آن برای یک روان‌درمانگر سنتی سال‌ها طول می‌کشید، برای این درمان‌جوها در یک ساعت حاصل می‌شد. این فکر از سرم بیرون نمی‌رفت که چنین نتیجه‌ای، خیلی بهتر از آن است که بتواند واقعی باشد. آیا این روش، آن‌قدر پایة علمی داشت که بتوان آن را آموخت و به‌کار برد؟ ده سال اخیر کار درمانی‌ام ثابت کرده که پاسخ مثبت است.

حریف نهان

نویسنده: نیما قربانی

ناهشیار روان‌شناختی یک واقعیت مهم علمی است که در زندگی روزمره مغفول مانده است. اغلب آدم‌ها با پندار تسلط و اراده عمر می‌گذرانند. اما همة ما با حریفانی نهان زندگی می‌کنیم که در حال خدمت و خدعه یا دوستی و دشمنی با هم و با ما هستند.

مطالعات و مفهوم‌سازی‌ها دربارة فرایندهای ناهشیار در دو جریان بسط یافته‌اند: نخست، ناهشیاریِ برخاسته از نظریه‌های روان‌پویشی که در تبیین سلامت و بیماری مفیدند و در دل نظریه‌های روانکاوی رشد کرده‌اند.

حریف نهان (چاپ اول)

دوم، ناهشیار شناختی و سازش‌یافته که در سایة مطالعات روان‌شناسی تجربی صورت‌بندی شده‌اند. جریان نخست به تمایز پردازش‌های تجربه‌ای و عقلانی، مفهوم بیناذهنیت، و بازشناسی منش‌ها و صداهای جمعی در بستر دلبستگی‌ها منتهی شده است و جریان دوم به مفهوم‌سازی‌های نوروساینس در خصوص اساس ناهشیار و متداعی ذهن.

این کتاب این دو جریان را معرفی و نقد می‌کند، و مفاهیمی را از نظریات فروید، یونگ، و مفهوم بیناذهنیت وارسی می‌نماید که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. حریفانِ نهانِ ذهنِ ما به واسطة مفهوم‌پردازی‌های ارائه‌شده در این کتاب با ما سخن می‌گویند.

كلیدواژه‌های مطلب: /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  یک اطلس اخلاق کاربردی

مروری بر کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»

  راهنمای عملی نمایش‌نامه‌نویسی

نگاهی به کتاب «نوشتن برای صحنه»

  مضامین نهفته‌ی دست تاریک، دست روشن

نگاهی به داستانِ کوتاهِ «دست تاریک، دست روشن»

  تو آزادی، برای همین است که گم شده‌ای!

نگاهی به کتاب کتاب «تعقیب هومر»

  اگر ما بودیم چه می‌کردیم؟

مروری بر رمان «دود»