img
img
img
img
img
فلسفه برای مشاوره و روان درمانی

از فیثاغورث تا پست‌مدرنیسم

روان‌آموز: فلسفه سر منشأ دانش و چشمه‌ی گوارای علوم است، به همین دلیل است که تشنگان علم و دانش را هیچ آبشخوری جزء فلسفه نمی‌تواند سیر آب کند. در روانشناسی نیز این قاعده استوار است و حتی شاید بیشتر از سایر علوم بتوان خط مشی فلسفی رویکردهای روانشناسی و روان‌درمانی را دنبال کرد.

کتاب فلسفه برای مشاوره و روان‌درمانی منبعی است که می‌تواند نیاز دانش‌پژوهان فارسی‌زبان را به فهم مبنای اصیل و فلسفی رویکردهای مشاوره و روان‌درمانی رفع کند.

این کتاب دارای ۳۲ فصل است که هر فصل آن به بررسی آراء روان‌شناختی یکی از فلاسفه پرداخته است؛ از فیثاغورث و هراکلیتوس گرفته تا نیچه، فروید، وینگشتاین، هایدگر و سارتر.

مهم‌ترین ویژگی این کتاب که می‌تواند نظر خواننده را به خود جلب کند جامعیت کتاب و پوشش‌دهی کامل نظریات و مکاتب فلسفی موجود که تبیین‌کننده‌ی رویکردهای مشاوره و روان‌درمانی هستند، خواهد بود.

بعد از آن نثر علمی و تخصصی کتاب، ترجمه‌ی دقیق، نقل قول‌های متعدد و ارائه‌ی توضیحات از مفاهیم فلسفی در بطن زندگی جهت فهم بهتر مطالب، از دیگر ویژگی‌های مثبت این کتاب به‌شمار خواهد آمد.

هر فصل کتاب با تیتر نکات کلیدی شروع می‌شود، با تیترهای کاربردها، پرسش‌ها، تمرین‌ها و بحث ونتیجه‌گیری پایان می‌یابد. ارائه‌ی مطالب در قالب چنین تیترهایی می‌تواند فهم مطالب دشوار و ثقیل فلسفی را تسهیل کند.

از این جهت، دسته‌بندی مطالب و نظم منطقی آن‌ها یکی دیگر از وجوه تمایز این کتاب نسب به سایر منابع مرتبط است.

این کتاب برای چه افرادی مناسب است؟

روانشناسان و مشاوران: آشنایی با مبانی و اصول فلسفی اندیشه‌های روان‌شناختی و مشاوره، ضمن آشنایی روانشناسان با چگونگی شکل‌گیری الگوهای عملی فضای درمان را با اندیشه‌های بزرگ‌تر و اصیل‌تر روانشناسی متصل می‌کند.

دانشجویان روانشناسی و مشاوره: آشنایی با بنیادهای فلسفی روانشناسی، مثل نوشیدن آب از چشمه می‌تواند همان‌قدر گوارا و دلنشین باشد، افرادی که در مسیر یادگیری روانشناسی هستند با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانند خود را با چشمه‌های اصیل روانشناسی آشنا شوند.

توضیحات تکمیلی

ماهیت مباحث فلسفی، دشواری و ابهام است، لذا هر مترجمی نمی‌تواند ضمن فهم دقیق مطالب، در ترجمه‌ی خود این ویژگی را منعکس کند. اما دکتر معصومه اسمعیلی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر عذرا کیانژاد با تسلط دقیقی که بر مطالب داشته‌اند، توانسته‌اند به خوبی از پس ترجمه‌ی صحیح و اصولی کتاب فلسفه برای مشاوره و روان‌درمانی بربیایند.

بریده‌ی کتاب

رویکردهای درمانی مراجع‌محور معادل مکتب پروتستان‌اند. در این رویکردها، درمانگر بخشی از بینش و اقتدار در درمان را بر عهده دارد، اما خود مراجع باید با تحلیل، تجربه، رشد و قضاوت درباره‌ی خود حرف آخر را بزند. شما مطمئناً می‌توانید خود را بشناسید و باید به تفسیر، درک و روایت خود دست پیدا کنید و به قضاوت خود از شخصیت‌تان برسید. این کار درمانگر نیست که درباره‌ی شما قضاوت کند؛ در واقع، بزرگ‌ترین قضاوتی که می‌تواند بکند این است که اصلاً نباید هیچ قضاوتی بکند. در درمان، درست مانند مسیحیت، پیوستاری از شیوه‌ی عملکرد وجود دارد که در یک سر آن، همه‌ی تفسیرها و تصمیم گیری‌ها کاملاً برعهده‌ی مراجع است و در انتهای دیگر، همه‌ی تعبیر و تفسیرها در کنترل کامل متخصصان قرار دارد.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  جنگ و روان زخم‌های کشنده آن

نگاهی به کتاب «آنها قرار نیست پیر شوند»

  کتابی که پس از ۶۰ سال منتشر شد

مروری بر کتاب «شعر هزار ساله فارسی»

  تدقیقی نو در مفهوم حسبه

نگاهی به کتاب «تبارشناسی حسبه»

  اشیا/آدم‌ها

تاریخ اشیا در مجموعه‌داستان «پلاک» احمد غلامی

  قصه مَثَل‌های ایرانی در گویش‌های محلی

نگاهی به کتاب «تمثیل و مثل»