img
img
img
img
img

زخم جنگ

پروین پناهی

وینش: «قلب شیشه‌ای» روایتی وهم‌آلود و جادویی از داستان ارتباط ارواح مرگ و فرشتگان نجات در زندگی آدم­‌هاست. آنجا که وهم و جادو راهی به قصه باز می­‌کند تا جهانی تخیلی بسازد و مخاطب را با جهانی اعجاب­‌آور و خیال‌انگیز همراه کند. به طوری که در همان چند خط ابتدایی کتاب، مخاطب وارد یک جهان ترسناک با یک فضاسازی دلهره‌­آور می­‌شود. اینجاست که ناخودآگاه، قلاب ذهن مخاطب گیر کرده و مجذوب فضای پر مخاطره و پر از اضطراب داستان می‌­شود.

 شخصیت اصلی «نونا» دختر یازده ساله‌­ای است که چند سالی است با «عمو آنتونی» زندگی می‌کند. دختر جنگ‌زده‌­ای که چهار سال پیش، جنگ جهانی دوم مادر و برادرش را از او گرفته و در شرایط دشواری که همه جا پر از آواره­‌گان جنگی بوده، عمو آنتونی می‌­پذیرد که از نونا نگهداری کند.

 کشور نونا، یعنی لهستان در زیر بمباران فاتحان جنگ، به خاک و خون کشیده شده است. او که پس از جنگ، دچار افسردگی و اختلال پس از سانحه شده و از ترس و اضطراب دوری از خانواده رنج می‌برد؛ حالا تنها تکه‌­ای صورتی از شیشه­‌ی شکسته‌­ی خانه­‌شان را برای خود به یادگار نگه داشته است. تکه­‌ای که یادگار روزهای خوش با هم بودن خانواده­ است.

 بمباران و خرد شدن شیشه­‌ها یک زخم دلخراش هم روی صورت نونا به جا گذاشته… زخمی که نونا سعی دارد آن را با موهایش پنهان کند. اما ماجرا آنجایی آغاز می‌­شود که یک شب نونا به طور اتفاقی متوجه می‌­شود عمو آنتونی دارد با کسی حرف می­‌زند. اما به جز او و عمو که کسی در خانه نیست! نونا مضطرب می­‌شود و پنهانی سرک می‌­کشد و می‌­بیند که نوری عجیب و طلایی ساطع شده و عمو آنتونی با زنی شنل‌پوش که قدرت جادویی دارد مشغول صحبت کردن است.

 «آلیسیا» فرشته‌­ای که ارواح مرگ را به جهان پس از مرگ هدایت می‌­کند از عمو آنتونی می‌­خواهد که هر چه سریعتر به جنگل برود و شیشه‌­های شکسته­‌ی کلیسایی متروکه را درست کند. چرا که عمو آنتونی در شیشه­‌بری تبحر دارد و می‌­تواند شیشه‌­های پنجره­‌های ریخته و خرد شده را درست کند.

 آنها به کلیسا می‌­روند. اما هیچ چیز طبیعی نیست؛ و این آغاز ورود به دنیایی اسرارآمیز، جادویی و اعجاب‌آور است. نونا کم‌کم متوجه می­‌شود که حالات عمو آنتونی طبیعی نیست و گویا تسخیر شده است. انگار خود او نیز قدرت­‌هایی ماورایی دارد؛ چرا که «آلیسیا» را تنها کسانی می­‌توانند ببینند که یا مرده باشند یا قدرت جادویی داشته باشند. حال کلیسا باید هر چه سریعتر درست شود تا از شر اهریمنان حفظ شده و به مکان امنی تبدیل شود.

 جان آن­ها در خطر است؛ زیرا اهریمنی به نام «سرباز» به دنبال نوناست و می­‌خواهد او را از بین ببرد تا قدرت جادویی‌­اش را بدزدد. گویا تکه شیشه­‌ای که نونا همیشه در جیب خود حمل می‌کند و یادگار خانواده است، چنان است که وقتی نونا آن را جلوی چشمش می­‌گیرد قدرت جادویی و ماورایی پیدا می­‌کند.‌

  آیا آلیسیا و خواهرش سرافین که ارواح یا فرشته­‌هایی جادویی هستند می‌­توانند از او و عمو آنتونی حفاظت کنند؟ آیا «سرباز» که سری شبیه به گوزن و بدنی انسان‌­گونه دارد و جنگل را پر از نیروهای اهریمنی کرده می‌تواند به نونا آسیب بزند؟

 «سرباز» قلبی سیاه دارد که از آن دود بلند می­‌شود. او که بین دنیای مرده­‌ها و زنده‌­ها گیر کرده و مضطرب است، قصد دارد با از بین بردن نونا، پسر مرده‌­اش را زنده کند و به زندگی برگرداند. اما اگر عمو آنتونی بتواند کلیسا را به مکان امنی تبدیل کند همه در امان خواهند بود.

 آلیسیا، سرافین و نونا، کاستر و … همه شخصیت‌­هایی جادویی هستند که جلد دیگری نیز دارند و در مواقع خاص به داخل پوست دوم خود می‌­روند. آلیسیا خرگوش، سرافین جغد و نونا گاهی هم به چکاوک تبدیل می­‌شوند.

قلب شیشه‌ای روایت جنگ میان نیروهای خیر و شر است. داستان هیجان‌انگیزی که مخاطب رمان­‌های جادویی و ترسناک را به شدت جذب کرده و با خود همراه می‌سازد.

 «کارتین اورتون» نویسنده­‌ی این رمان جذاب که برای نوشتن این اثر از داستان­‌های عامیانه‌­ی ارواح الهام گرفته است؛ در رشته­‌ی نویسندگی خلاق تحصیل کرده و این دومین اثر پرفروش اوست که مورد استقبال قرار گرفته است.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  جنگ و روان زخم‌های کشنده آن

نگاهی به کتاب «آنها قرار نیست پیر شوند»

  کتابی که پس از ۶۰ سال منتشر شد

مروری بر کتاب «شعر هزار ساله فارسی»

  تدقیقی نو در مفهوم حسبه

نگاهی به کتاب «تبارشناسی حسبه»

  اشیا/آدم‌ها

تاریخ اشیا در مجموعه‌داستان «پلاک» احمد غلامی

  قصه مَثَل‌های ایرانی در گویش‌های محلی

نگاهی به کتاب «تمثیل و مثل»