img
img
img
img
img
کورت ونه‌گات

یک بازنگری فرهنگی؛ پنج نقل قول برتر از کورت ونه‌گات

گسترش: ۱۶ سال از درگذشت نویسنده‌ی امریکایی کورت ونه‌گات می‌گذرد. به گزارش یورو نیوز، ونه‌گات در ۱۱ نوامبر ۱۹۲۲ در ایندیاناپولیس به دنیا آمد و در طول تحصیلات دانشگاهی خود به ارتش ایالات متحده پیوست تا در جریان جنگ جهانی دوم به کشورش کمک کند.

تجربیات او از جنگ در اروپا، به‌ویژه مشاهده‌ی ویرانی درسدن، عمیقاً بر نویسنده جوان تأثیر گذاشت و او را آگاه ساخت. پس از بازگشت، او متعهد به فعالیت‌های خلاقانه شد که با اولین رمان خود (نوازنده‌ی پیانو) در سال ۱۹۵۲، آغاز شد.

در طی پنج دهه بعد، ونه‌گات خود را به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین و طنزآمیزترین صداهای ادبیات علمی_تخیلی معرفی کرد. مانند داگلاس آدامز، کتاب‌های او اغلب به بیگانگان، سفر در زمان و روایت‌های فراداستانی می‌پردازد، اما هدف او همیشه یک چیز بود: «دستیابی به قلب طبیعت انسان.»

بزرگ‌ترین موفقیت و مشهورترین رمان او یعنی سلاخ‌خانه‌ی شماره ۵ در سال ۱۹۶۹ نمونه کاملی از سبک این نویسنده بود. او از طریق ابزار داستانیِ یک نژاد بیگانه که از ابعاد زمانی فراتر می‌رود، ناتوانی خود را در مواجهه با آسیب تجربه بمباران درسدن توسط متفقین در جنگ جهانی دوم آشکار کرد.

در سرتاسر رمان، هربار که شخصیتی می‌میرد، عبارتِ «پس می‌رود» تکرار می‌شود. این نماد رویکرد صریح ونه‌گات به مرگ است. دنیایی که این نویسنده در طی جنگ جهانی دوم دیده، جهانی است که در آن، مرگ در خط مقدم اجتناب‌ناپذیر می‌نمود. بااین‌حال رویکرد غیرخطی و احساس‌زدایی‌شده‌ی شخصیت‌های بیگانه‌یِ رمان بر توانایی تمرکز او نه بر وجوه تراژیک قضیه، بلکه بر نبض زندگی که وجود داشت تأکید می‌کند.

ونه‌گات کتاب‌های بسیار خوبی از جمله «گهواره گربه»، «صبحانه قهرمانان» و «گالاپاگوس» را به نگارش درآورد. در اینجا نگاهی داریم به ۵ نقل قول برتر از میان آثار گوناگونِ این نویسنده:

۱-«ما همانی هستیم که تظاهر می‌کنیم، پس باید مراقب آنچه که تظاهر می‌کنیم باشیم.»

از سومین رمان ونه‌گات به نام «شب مادر». این نقل قول، خلاصه‌ای زیبا و سریع از درک اهمیت فاحش و همچنین سستی هویت انسانی است.

۲-«بسیاری از مردم نیاز مبرمی به دریافت این پیام دارند: «من مانند شما احساس می‌کنم و فکر می‌کنم، به بسیاری از چیزهایی که برایتان مهم است اهمیت می‌دهم، اگرچه واقعیت این است که مردم به چیزی اهمیت نمی‌دهند.»

نقل قولی از رمان پایانی ونه‌گات در سال ۱۹۹۷: «زلزله»

۳-«و به همسر لوط گفته شد که به گذشته نگاه نکند که آن همه مردم و خانه‌هایشان کجا بوده‌اند؛ اما او به گذشته نگاه کرد.» من او را به خاطر آن دوست دارم، زیرا بسیار انسانی بود. البته در اثر این کار او به ستونی از نمک تبدیل شد!

نقل قولی از «سلاخ‌خانه شماره ۵». پشت مجازات همسر لوط ویژگی‌های بسیار مهمی است: کنجکاوی و مراقبت.

۴-«سلام بچه‌ها. به زمین خوش آمدید. زمین در تابستان گرم و در زمستان سرد است. زمین گرد و خیس و شلوغ است. بچه‌ها شما حدود صد سال اینجا هستید. فقط یک قانون وجود دارد که من می‌دانم، بچه‌ها «لعنتی‌ها، شما باید مهربان باشید.»

برگرفته از رمان ونه‌گات در سال ۱۹۶۵: «خدا خیرتان دهد آقای رُزواتر»

۵-«همه‌چیز زیبا بود و هیچ‌چیزی آسیب‌خورده نبود.»

نقل‌قولی از «سلاخ‌خانه شماره ۵». گویی ونه‌گات قصد دارد تا بر اهمیت تشخیص زمانی که اوضاع خوب است تأکید کند. اگرچه این نقل‌قول معنایی دوگانه می‌تواند داشته باشد. شاید ونه‌گات درصدد است که در ذهنش آسیب‌های جنگ را پردازش کند. این نقل قول همچنین تأکید می‌کند که گاهی اوقات پذیرفتن این نکته که همه‌چیز همیشه زیبا نیست و گاهی آسیب می‌بیند به همان اندازه بخش مهمی از زندگی است

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  عشق

عشق، میان آن کس که دوست دارد و آن کس که موضوع عشق است تفاوت نمی‌گذارد.

  واقع‌گرایی احمد محمود

از «همسایه‌ها» تا «مدار صفر درجه»، سیری تکاملی در آثار محمود دیده می‌شود و اگر در «همسایه‌ها» به قول خودش بیشتر براساس غریزه به نوشتن پرداخته، در «مدار صفر درجه» روایت براساس شناخت داستان پیش رفته است.

  از همزبانی تا همدلی

ما همچنان بیش از هر چیز درگیر مناسبات و درگیری‌های‌مان با غرب و در غرب هستیم و خیلی متوجه آنچه در شرق کشورمان می‌گذرد، نیستیم.

  سفری برای کشف مجدد

نقد و بررسی رمان «زندگی غیرممکن» اثر مت هیگ