img
img
img
img
img
سیمون وی

شناخت متفکری که به لطف آلبر کامو معروف شد

«سیمون وی عصیانگر: زندگی در پنج ایده» عنوان کتاب جدیدی از انتشارات دانشگاه شیکاگو است که به معرفی بیشتر اندیشه و تفکرات سیاسی و اخلاقی سیمون وی، متفکر قرن بیستم می‌پردازد. او پس از مرگ و با چاپ دست‌نوشته‌هایش از سوی آلبر کامو، به مردم معرفی و با اقبال جامعه، مواجه شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از آمازون، سیمون وی (۱۹۰۹-۱۹۴۳) که به عنوان «قدیس حامی همه رانده‌شدگان» شناخته می‌شود، یکی از برجسته‌ترین متفکران قرن بیستم بود، فیلسوفی که واقعا بر اساس آرمان‌های سیاسی و اخلاقی خود زندگی می‌کرد.
 
سیمون وی در زندگی کوتاهی که بین دو جنگ جهانی شکل گرفت، به دانشجویان و کارگران اتحادیه سازماندهی شده، فلسفه می‌آموخت، در طول جنگ داخلی اسپانیا در کنار آنارشیست‌ها جنگید و در کنار کارگران در خطوط مونتاژ کار کرد، سپس به جنبش فرانسه آزاد در لندن پیوست و در ناامیدی درگذشت، زیرا برای کمک به جبهه مقاومت به فرانسه فرستاده نشد.
 
اگرچه سیمون وی در طول زندگی‌اش، چیز زیادی منتشر نکرد، اما پس از مرگ و به لطف تلاش‌های آلبر کامو، صدها صفحه از دست‌نوشته‌های او منتشر شد و مورد تحسین منتقدان و مردم قرار گرفت.
 
در حالی که بسیاری از جویندگان جذب افکار مذهبی وی شده‌اند، رابرت زارتسکی در این کتاب، سیمون وی متفاوتی را ارائه و بینش‌های او را در زمینه سیاست و اخلاق بررسی می‌کند.
 
او جنبه جدیدی از وی را به ما نشان می‌دهد که تناقضات او را متعادل می‌کند: عقل‌گرای سخت‌گیری که نشان خاص خود او از عرفان کاتولیک را نیز داشت، فرد انقلابی با جنبه‌های آنارشیستی که به سلسله مراتب کار اعتقاد داشت، و انسان‌دوستی که بر نیازها و تعهدات انسانی نسبت به حقوق بشر تاکید داشت.
 
کتاب «سیمون وی عصیانگر» با تامل در رابطه بین فکر و عمل در زندگی وی، پیچیدگی‌های افکار او را می‌ستاید و به اهمیت شناخت این افکار و ایده‌ها از سوی مخاطب امروز می‌پردازد.
 
رابرت زارتسکی، نویسنده این کتاب، استاد بخش تاریخ دانشگاه هیوستون است. محور مطالعات او اروپای عصر روشنگری و تاریخ فرهنگی است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «زندگی ارزش زیستن دارد: آلبر کامو و جست‌وجوی معنا»، «پیروزی همیشگی نیست: مطالعه و مراقبت در زمان طاعون» و «کاترین و دیدرو: ملکه، فیلسوف و سرنوشت روشنگری» اشاره کرد.  
 
کتاب «سیمون وی عصیانگر: زندگی در پنج ایده» در ۱۹۱ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر و روانه بازار کتاب‌های انگلیسی زبان شده است.

كلیدواژه‌های مطلب: /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  عشق

عشق، میان آن کس که دوست دارد و آن کس که موضوع عشق است تفاوت نمی‌گذارد.

  واقع‌گرایی احمد محمود

از «همسایه‌ها» تا «مدار صفر درجه»، سیری تکاملی در آثار محمود دیده می‌شود و اگر در «همسایه‌ها» به قول خودش بیشتر براساس غریزه به نوشتن پرداخته، در «مدار صفر درجه» روایت براساس شناخت داستان پیش رفته است.

  از همزبانی تا همدلی

ما همچنان بیش از هر چیز درگیر مناسبات و درگیری‌های‌مان با غرب و در غرب هستیم و خیلی متوجه آنچه در شرق کشورمان می‌گذرد، نیستیم.

  سفری برای کشف مجدد

نقد و بررسی رمان «زندگی غیرممکن» اثر مت هیگ