img
img
img
img
img

علم و هنر جذب دیگران

گسترش: کتاب «افسانه کاریزما»، نوشتهٔ اولیویا فاکس کابان، به همت نشر آموخته به چاپ رسیده است. در دنیای امروز مهارت‌های متنوع و گسترده‌ای برای یادگیری وجود دارد که بیشتر آن‌ها در همهٔ جنبه‌های زندگی کاربردی است. دیگر نمی‌شود با قاطعیت بگوییم کار و مسائل کاری کاملاً از زندگی شخصی جداست یا روی آن تأثیر نمی‌گذارد. روابط پیچیده و چندبعدی شده است و از آن‌ها گریزی نیست. کسب‌وکار، تجارت، شغل و هرچه به آن‌ها مربوط می‌شود، بخش زیادی از زندگی ما را احاطه کرده است. پس خوب است بدانیم چطور مدیریتشان کنیم و بیشتر به موفقیت نزدیک شویم. چه در جایگاه رئیس باشیم و چه در جایگاه کارمند و زیردست، چه شغلمان مدیریت امور خانه و تربیت فرزندان باشد و چه اهل روابط گسترده باشیم، یادگیری برخی مهارت‌ها و به‌کارگیری آن‌ها لازمهٔ بهبود زندگی شخصی و کاری در دنیای معاصر است.

در این میان، شاید برخی ویژگی‌ها را مهارت ندانیم و تصور کنیم کسانی که برایمان شخصیت‌هایی افسانه‌ای هستند، با همین توانایی‌ها به دنیا آمده‌اند. درحالی‌که اگر به اوایل مسیر کاری یا زندگی شخصی‌شان نگاه کنیم، می‌بینیم در رسیدن به جایگاه کنونی با افت‌وخیزهای بسیاری روبه‌رو شده‌اند و همیشه چنین شخصیتی نداشته‌اند. کاریزما نیز از این دست مهارت‌هاست. برخلاف تصور رایج، کاریزما توانایی مادرزادی نیست و حتی استیو جابز، نماد این ویژگی و مثال پرتکرار آن، از اوایل ورودش به عرصهٔ کسب‌وکار و فناوری از آن بهره‌مند نبود. کاریزما مهارتی است که هرکسی با تمرین و اراده به آن دست می‌یابد و کم‌کم به جایی می‌رسد که شاید رؤیای بسیاری از ما باشد: وقتی وارد جمعی می‌شویم، همه به ما توجه کنند و حرفمان خریدار داشته باشد.

نویسنده در این کتاب با تمرین‌های عملی و پیشنهادهای کاربردی برای موقعیت‌های مختلف، به شما کمک می‌کند قدم‌به‌قدم به فردی کاریزماتیک بدل شوید و این دانش را بیاموزید. او با معرفی چهار سطح کاریزما، مسیری پیش رویتان می‌گشاید که به گفتهٔ خودش، بدون‌شک اثربخش است. ممکن است با خواندن مطالب به این نتیجه برسید که برخی از این ویژگی‌ها را در خودتان سراغ دارید؛ اما کابان به شما می‌گوید چطور از آن‌ها برای کاریزماتیک‌بودن بهره بگیرید یا چطور تقویتشان کنید. البته مانند هر مهارت دیگری، باید تمرین‌ها را جدی بگیرید و از پیش‌پاافتاده‌ترین آن‌ها هم نگذرید. گفته‌های علمی نویسنده با داستان‌های واقعی همراه شده تا خوانندگان با کسانی شبیه خودشان، افرادی به ظاهر معمولی، روبه‌رو شوند و سیر تحولشان به شخصیتی کاریزماتیک را ببینند. پس به خودتان اعتماد کنید و با کشف سبک کاریزمای شخصی‌تان، دیگران را مثل آهن‌ربا جذب کنید.

اولیویا فاکس کابان متخصص حوزه‌های کاریزما و رهبری است و در دانشگاه‌های هاروارد، ییل، استنفورد، ام‌آی‌تی و سازمان ملل سخنرانی کرده است. او که از سخنرانان شاخص و پرکار و مربی اجرایی رهبران پانصد شرکت برتر از نگاه مجلهٔ فورچن است، به افراد کمک می‌کند بر توانایی‌شان در تأثیرگذاری بر دیگران بیفزایند و الهام‌بخش باشند.

اولیویا با تکیه بر پژوهش‌های جامع علوم رفتاری، کاربردی‌ترین ابزارها را برای کسب‌وکار بیرون می‌کشد و روش‌هایی را که نخستین‌بار در دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی مطرح کرده است، در اختیار مخاطبانش می‌گذارد.

او افزون بر مقاله‌نویسی برای مجلهٔ فوربز، در رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز، بلومبرگ و بیزنس‌ویک هم مقاله می‌نویسد. چندی پیش روزنامهٔ وال‌استریت نیز دربارهٔ زندگی او مطالبی منتشر کرد.

اولیویا، هم شهروند امریکاست و هم فرانسه، و به پنج زبان تسلط دارد. او جوان‌ترین مشاور تجاری دولت فرانسه است.

قسمتی از کتاب افسانه کاریزما:

تاکنون کسی بوده که احساس کنید از ته قلب صلاح شما را می‌خواهد؟ در چنین مواقعی چه احساسی دارید؟ به احتمال فراوان، احساسی عالی و دلگرم‌کننده.

حسن‌نیت روشی بسیار مؤثر برای بازتاب صمیمیت و شکل‌دادن این احساس در دیگران است. وقتی واقعاً بر سلامت طرف مقابل متمرکز می‌شوید و با او هم‌ذات‌پنداری بیشتری می‌کنید، این احساس در چهره‌تان نمایان می‌شود و دیگران شما را شخصی بسیار صمیمی می‌دانند. بنابراین، ضریب کاریزمایتان بسیار افزایش می‌یابد.

داشتن حسن‌نیت در تعاملات روزانه صمیمیت، مهربانی و دلسوزی بیشتری در زبان بدنتان به وجود می‌آورد و همهٔ این‌ها از ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک است.

این جمله را از زبان کسانی می‌شنوم که با بیل کلینتون که کاریزمایش زبانزد است، ملاقات کرده‌اند: «رفتارش طوریه که احساس می‌کنین براش تنها آدم این دنیا هستین.» می‌دانم هربار که حسن‌نیت نشان می‌دهم، در تعاملاتم با دیگران تغییری سریع احساس می‌کنم. اطرافیانم خیلی زود صمیمی می‌شوند و به نظر می‌رسد بیشتر دوستم دارند.

حسن‌نیت به داشتن احساس بهتر می‌انجامد؛ زیرا بدنتان را پر از هورمون اکسی‌توسین و سروتونین می‌کند. این دو مادهٔ شیمیایی در ایجاد احساس خوب معجزه‌گرند. افزون بر این، برای داشتن تعاملی موفق با دیگران، به تلاش کمتری نیاز داریم. اگر تنها هدفمان القای حسن‌نیت باشد، لازم نیست فشار چندانی را تحمل کنیم. دیگر برای اینکه اوضاع در جهت خاصی پیش برود، خودمان را به آب‌وآتش نمی‌زنیم و ازآنجاکه نگرانی کمتری دربارهٔ کیفیت تعامل داریم، اعتمادبه‌نفس کاریزماتیک بیشتری را هم احساس و هم القا می‌کنیم.

حسن‌نیت حالتی است که در آن برای دیگران آرزوی موفقیت می‌کنیم؛ مثل بازویی ذهنی که با تمرین تقویت می‌شود. حتی اگر عضلات حسن‌نیت‌تان دچار خستگی و کوفتگی شده باشد، باز راهی برای تقویت آن‌ها وجود دارد. یکی از پژوهش‌های اخیر مؤسسهٔ وایزمن با به‌کارگیری تصاویر ام‌آرآی، نشان می‌دهد این حالت مثبت ذهنی، مانند نواختن ساز یا انجام ورزش حرفه‌ای، آموختنی است. تصاویر نشان می‌داد مدارهای مرتبط با مغز با آموزش و تمرین تغییر چشمگیری می‌کند.

یکی از روش‌های ساده ولی مؤثر برای داشتن حسن‌نیت، یافتن سه ویژگی مثبت در کسی است که می‌خواهید به او حسن‌نیت داشته باشید. فارغ از اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید، سه ویژگی را که می‌پسندید، در او بیابید؛ حتی اگر چیزهای ساده‌ای مانند برق‌زدن کفش یا وقت‌شناسی باشد. وقتی دنبال اجزای مثبت می‌گردید، وضعیت ذهنی‌تان هم متناسب با آن تغییر می‌کند و در زبان بدنتان نمایان می‌شود.

افسانه کاریزما را سعید یاراحمدی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۲۹۶ صفحهٔ رقعی با جلد نرم و قیمت ۱۷۸ هزار تومان چاپ و روانهٔ کتابفروشی‌ها شده است.

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  یک اطلس اخلاق کاربردی

مروری بر کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»

  راهنمای عملی نمایش‌نامه‌نویسی

نگاهی به کتاب «نوشتن برای صحنه»

  مضامین نهفته‌ی دست تاریک، دست روشن

نگاهی به داستانِ کوتاهِ «دست تاریک، دست روشن»

  تو آزادی، برای همین است که گم شده‌ای!

نگاهی به کتاب کتاب «تعقیب هومر»

  اگر ما بودیم چه می‌کردیم؟

مروری بر رمان «دود»