img
img
img
img
img

پنج کتاب برای شروع فلسفه

کافه‌بوک: اگر به شکل آکادمیک و اصولی بخواهیم درباره فلسفه و خواندن آن صحبت کنیم باید به دانشگاه رفته و به شکل تخصصی درباره این موضوع مشغول به تحصیل شد چرا که فلسفه بسیار گسترده است و زیرشاخه‌های برجسته زیادی از جمله متافیزیک، فلسفه اخلاق، فلسفه علم، فلسفه سیاسی، زیبایی‌شناسی، فلسفه زبان، فلسفه ذهن و… دارد. اما در این مطلب قصد داریم به شکل ساده به ۵ کتاب برای شروع فلسفه اشاره کنیم که یک دید کلی به ما پیرامون زندگی و سوالات فلسفی مهم بدهد.

به شکل خودمانی‌تر، فلسفه را می‌توان هنر فکر کردن در نظر گرفت. ما نیز در کافه‌بوک کتاب‌های که این ویژگی را دارند نیز به شکل کتاب فلسفی معرفی می‌کنیم و در کافه‌بوک تلاش می‌کنیم تا با معرفی کتاب‌های فلسفی به شما خوانندگان کمک کنیم تا ذهنی پویا و فعال پیرامون موضوعات مختلف داشته باشید.

از جمله بهترین کتاب‌های فلسفی که تاکنون در کافه‌بوک معرفی شده‌اند نیز می‌توانیم به کتاب آزادی و خیانت به آزادی – کتاب جهان مکتوب – کتاب فلسفه‌ای برای زندگی – کتاب غروب بت‌ها – کتاب تکرار، کتاب فلسفه ترس و ده‌ها مورد دیگر اشاره کنیم اما در این مطلب داستان متفاوت خواهد بود و ما قصد داریم برای مخاطبی که هنوز ابتدای راه است و هیچ کتاب فلسفی مهم و بزرگی نخوانده است، کتاب‌های پایه‌ای و مهم برای شروع فلسفه معرفی کنیم.در نظر داشته باشید که این ۵ کتاب برای شروع فلسفه بسیار محدود است و ما تلاش کردیم این ۵ کتاب را به نحوی انتخاب کنیم که مسائل مختلف مطرح شده توسط فیلسوفان بزرگ تاریخ را پوشش دهد اما به شکل مشخص نیز بر دیدگاه‌های فلسفی یک فیلسوف خاص متمرکز نباشد. هدف اصلی شروع راه فلسفه است و این مطلب شاید چیزی شبیه به کتاب دنیای سوفی باشد که در آن سوالات فلسفی مهم زندگی مطرح می‌شود و به خواننده کمک می‌کند تا جرقه‌ای در ذهنش ایجاد کند.

۱۰ کتاب برای شروع فلسفه

سه کتاب اول برای شروع فلسفه که انتخاب کردیم از نویسنده بزرگ ویل دورانت است. ویل دورانت را با کتاب تاریخ تمدن که در ۱۳ جلد منتشر شده است می‌شناسند اما او کتاب‌های کوچک‌تر و کاربردی‌تری نیز دارد که برای شروع فلسفه بسیار کاربردی و خواندنی هستند. پیشنهاد ما این است که با این سه کتاب و به ترتیبی که در ادامه آورده‌ایم شروع کنید. اگر این سه کتاب را بخوانید شاید حتی دیگر لازم نباشد به سراغ سایر کتاب‌های لیست بروید و خیلی سریع مسیر خواندن کتاب‌های فلسفی که مناسب خودتان است، پیدا کنید.

۱- درباره معنی زندگی اثر ویل دورانت با ترجمه شهاب الدین عباسی
۲- لذات فلسفه اثر ویل دورانت با ترجمه عباس زریاب خویی
۳- تاریخ فلسفه اثر ویل دورانت با ترجمه عباس زریاب خویی

کتاب‌های این نویسنده درباره مسائل اساسی زندگی و سرنوشت انسان است. او در کتاب‌هایش می‌کوشد تا به مسائلی که در طول عمر فکر را هرکسی را درگیر می‌کند پاسخ دهد و با مرور تاریخ فلسفه به ما نشان دهد که فیلسوفان معروف درباره معنی زندگی و سایر پرسش‌های مهم چه نظری دارند.

کتاب بعدی در این لیست کتاب سرگذشت فلسفه اثر برایان مگی است. کتابی که با یک نگاه تازه، بیش از ۲۵۰۰ سال فلسفه غرب را مرور می‌کند، از افلاطون و ارسطو در یونان باستان گرفته تا سنت آگوستین و فلسفه قرون وسطایی، عصر طلایی در فلسفه آلمانی، برتراند راسل و آلبر کامو در عصر مدرن و خیلی موارد دیگر. این کتاب شاید بهترین کتاب موجود برای آشنایی با فیلسوفان مطرح تاریخ باشد. برایان مگی همچنین در کتاب سوالات مهم و کلیدی فیلسوفان بزرگ را مرور می‌کند.

آخرین کتاب از لیست ۵ کتاب برای شروع فلسفه کتاب الفبای فلسفه اثر نایجل واربرتون با ترجمه مسعود علیا است که برای هر کسی که برای اولین بار می‌خواهد پا به دنیای فلسفه بگذارد مناسب است.

همان‌طور که اشاره کردیم، شما با خواندن کتاب‌های این لیست می‌توانید به یک دیدگاه کلی درباره فلسفه و فیلسوفان بزرگ تاریخ برسید. سپس با توجه به نیاز و سوالاتی که در ذهن‌تان شکل می‌گیرد می‌توانید به شکل تخصصی‌تر دیدگاه‌های یک فیلسوف خاص را دنبال و کتاب‌هایش را مطالعه کنید. اما می‌توانید موضوع‌محور نیز به مطالعه فلسفه بپردازید. به عنوان مثال تمامی کتاب‌هایی که پیرامون مسئله هستی و وجود انسان نوشته شده است را مطالعه کنید و ببینید هر فیلسوف چه نظری در این باره دارد. انتخاب روش مطالعه با خود شماست.

اگر بخواهیم لیست کتاب‌های فوق را بیشتر کنیم می‌توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم که برای شروع فلسفه مناسب هستند. با این حال از دیدگاه ما ۵ کتاب اشاره شده بهترین کتاب‌های موجود برای این مسیر هستند.

فهرست چند کتاب دیگر:

كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  سنگ نیلی

شعری از برنده‌ی نوبل ادبیات

  هرچه از عمر انسان بگذرد باید لذت عمیق‌تری ببرد

اکهارت، مانند مولوی و عین‌القضات در فرهنگ ما و بسیاری از عارفان در فرهنگهای دیگر، معتقد است که اخلاقی زیستن یعنی فراموشی خود و تنها اندیشیدن به دیگران.

  داستانی درباره‌ی اهمیت آزادی و اخلاق تصمیم‌گیری

نگاهی به کتاب «۲۰۶۵ تناقض در انتخاب»

  پنج کتاب برای شروع فلسفه

فلسفه را می‌توان هنر فکر کردن در نظر گرفت.

  بهترین کتاب‌ها برای کودکان زیر یک سال

کودکانی که در برنامه‌های آموزشی اولیه شرکت می‌کنند یا از همان کودکی آموزش می‌بینند، مهارت‌های زبانی برتر، توانایی حل مسئله و ظرفیت‌های تفکر انتقادی بالاتری خواهند داشت.