img
img
img
img
img

بررسی نماد رنگ در آثار سعدی

رنگ یکی از عناصر برجسته در حوزه‌ی محسوسات بوده که مشخص‌کننده‌ی باورها و پنداشت‌های افراد و انعکاس‌دهنده‌ی ویژگی‌های درونی آن‌هاست. کاربرد رنگ در عرصه‌ی زندگی بشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌خصوص در عرصه‌ی هنر، مهم‌ترین عنصر در بروز خلاقیت است. شاعران در آثار خود گاه به جنبه‌ی حسی رنگ‌ها توجه می‌کنند و گاه فراتر از آن، ویژگی‌های نمادین آن‌ها را در نظر دارند. با کمک نیروی رنگ است که هنرمند احساسات و عواطف خود مانند: خشم، ترس، عشق و… را بیان می‌کند. در این مقاله برآنیم تا به بررسی مفاهیم رنگ‌ها و کاربرد نمادین آن در آثار سعدی بپردازیم و نحوه‌ی به‌کار گیری رنگ‌ها در چرخه‌ی صور خیال آثار سعدی را دریابیم. روش کار در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی بوده و نتایج نشان می‌دهد که سیاه، سرخ و سفید پرکاربردترین رنگ‌ها در اشعار سعدی هستند. سیاه پربسامدترین رنگ در آثار وی، حکایت از روزگار سیاه خفقان و دردآوری است که شاعر در آن به سر برده است و گاه سعدی از رنگ سیاه برای توصیف زیبایی‌های معشوق بهره می‌برد. سفید در اکثر موارد با سیاه همراه می‌شود و سعدی از ره‌گذر تقابل سیاهی و سفیدی، هم به آفرینش زیبایی می‌پردازد و هم بدین‌وسیله سفیدی ـ که عدم وجود رنگ است ـ برجسته‌تر و پررنگ‌تر نشان می‌دهد. رنگ سرخ را نیز اغلب برای نشان دادن سرخی لب یار، به کار برده است.

مقاله‌ی «بررسی نماد رنگ در آثار سعدی» نوشته‌ی کامران پاشایی‌فخری، طیبه حیدرجو و پروانه عادل‌زاده که در فصل‌نامه‌ی بهار ادب منتشر شده است به این موضوع پرداخته که این مقاله را در ادامه می‌خوانیم:


كلیدواژه‌های مطلب: برای این مطلب كلیدواژه‌ای تعریف نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  مرگ از منظر ملاصدرا

اول خرداد، سال‌روز بزرگداشت ملاصدراست.

  حقایقی درباره «هانس کریستین آندرسن»، خالق داستان‌های پریان ماندگار

. او از سگ‌ها می‌ترسید، گوشت خوک نمی‌خورد چون نگران بود که به نوعی انگل مبتلا شود، و همیشه طنابی بلند در سفرها به همراه داشت تا در صورت لزوم بتواند از آتش‌سوزی‌های احتمالی فرار کند. او همچنین از این موضوع نگران بود که در صورت وقوع یک بیماری حاد، به اشتباه مُرده در نظر گرفته و زنده به گور شود.

  هنر طبیب‌زاده در برگردان غزلواره‌های شکسپیر

تقدیم به امید طبیب‌زاده به مناسبت زادروز ایشان

  سنبل آبی در صفحه‌ بلاگرها، زیبا اما خطرناک

یکی از مواردی که بلاگرها را به طمع زیبایی به دام خود انداخته است و سبب ایجاد پل‌های آسیب‌زا به محیط زیست گیلان شده است، گونه‌ی مهاجم سنبل آبی یا اهریمن بنفش است.

  سروده‌هایی از احمدرضا احمدی به گزینش و ترجمه‌ی احمد محیط

۳۰ اردیبهشت زادروز احمدرضا احمدی است.