img
img
img
img
img
نوروز

«نوروز» در دانش‌نامه

نخستین روز فروردین در آغاز فصل بهار به نام اهورمزدا بزرگ ایزد دین مزدیسنا، و هم روز آفرینش جهان و کائنات و انسان است. از این رو، نوروز را روز «نوزایی آفرینش» و روز «آفرینش نور» و «روزی نو از ماهی نو و سالی نو» خوانده‌اند که در آن مردم را «به آراسته و نوگردانیدن آنچه گذشت زمان کهنه کرده برمی‌انگیزد.»

هم‌گام با نوشدن فصل، مدخل «نوروز» را از جلد ششم دانش‌نامه‌ی زبان و ادب فارسی که به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است، مرور می‌کنیم:

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  بلاتکلیفی کوروش بزرگ در کتاب‌های درسی

سخن از ستایش کورکورانه‌ی تاریخ ایران باستان نیست، سخن از سردرگمی و برخورد دوگانه‌ای است که بر سر این تاریخ دیرینه می‌رود.

  شرف برتر از هونر(هنر) آمد پدید!*

همیشه وقتی شعر «هنر برتر از گوهر آمد پدید» را می‌شنیدم، ضمن تصدیقش از خود می‌پرسیدم حال که هنر از درّ و گوهر ارزشمندتر است، آن چیست که حتی از هنر برتر باشد. آیا هست؟

  جدال مخاطبان با بهای پشت جلد

افزایش قیمت کتاب ضمن تضعیف اصناف فعال در صنعت نشر (از مولف و مترجم گرفته تا ناشر و کتابفروش)، شانس دسترسی مردم به کتاب و سرانه مطالعه را پایین می‌آورد؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر، به وضوح شاهد آن بوده‌ایم.

  کتاب‌های مصور چگونه به بچه‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را پرورش دهند؟

پنج فایده‌ی مهم کتاب‌های مصور برای کودکانی که در حال یادگیری خواندن هستند:

  خیانت به فلسفه

هایدگر به ده‌ها حیله متوسل شد تا هم خود را تبرئه کند، هم به حمایت پنهانش از نازیسم ادامه دهد. ازاین‌نظر شاید بهتر باشد او را بیشتر از آنکه افسون‌زده دانست، دروغگو پنداشت.