img
img
img
img
img

ده رمان جنایی برتر تاریخ

مترجم: محسن امینی

گسترش: ژانر جنایی یک ژانر جذاب برای دوست‌دارانِ کتاب است. در این ژانر، معمایی به ما ارائه می‌شود که اغلب تا حدی عجیب به نظر می‌رسد، سپس مراحلی را برای حل آن راز طی می‌کنیم و در این میان فرازوفرودهایی اتفاق می‌افتد.

کتاب‌های جنایی مطمئناً از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای کتاب در کتابفروشی‌هاست. چه یک کارآگاه آماتور باشید، چه متخصص اجرای قانون یا کسی که عاشق یک داستان قانع‌کننده است، این ژانر در هر حال برای شما دلچسب است.

در اینجا، فهرستی ۱۰ تایی از بهترین کتاب‌های جنایی را با هم مرور می‌کنیم:

* «در کمال خونسردی» ـ ترومن کاپوتی

این داستان به‌قلم رمان‌نویس مشهور امریکایی، ترومن کاپوتی (با اثر ماندگارِ «صبحانه در تیفانی») است و مراحل تحقیق آن با کمک هارپر لی (با اثر ماندگارِ کشتن مرغ مقلد) به انجام رسیده است. بنابراین خواندن آن واقعاً جذاب خواهد بود.

«در کمال خونسردی» داستان خانواده‌ی کلاتر را روایت می‌کند. خانواده‌ای از کانزاس که در خانه‌ی خود به قتل می‌رسند. درباره‌ی جزئیات این اثر که مبتنی بر واقعیت است به‌خوبی تحقیق شده است. از «در کمال خونسردی» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و متقاعدکننده‌ترین رمان‌های جنایی در تمام دوران‌ها یاد می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۹۶۶

* «قاتلین ماه گل» ـ دیوید گران

در دهه‌ی ۱۹۲۰، اعضای قبیله بومی امریکایی اوسیج‌نشن، عمدتاً به لطف ذخایر نفتی کشف‌شده در زمین‌هایشان، از ثروتمندترین افراد منطقه‌ی اوسیج بودند تا اینکه قتل‌ها شروع شد! آن‌ها یکی پس از دیگری کشته شدند تا سرزمین و ثروتشان از چنگشان آزاد شود.

در صفحات «قاتلین ماه گل» می‌خوانیم که چگونه اف‌بی‌آی تازه تأسیس به رهبری جی. ادگار هوور با رنجر تگزاس، تام وایت برای کشف هویت واقعی قاتل همکاری کرد.

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

* «خون نحس» ـ جان کریرو

نیازی نیست همه‌ی «بهترین» کتاب‌های جنایی درباره‌ی قتل باشند. این واقعیتی است که جان کریرو آن را به‌طرز قانع‌کننده‌ای اثبات کرد.

خون نحس ظهور و سقوط بنیان‌گذار ترانوس، الیزابت هولمز را روایت می‌کند. زنی که نوید یک شگفتیِ مطلقِ بیوتکنولوژیکی را می‌داد (توانایی استخراج داده‌های سلامتی از تنها یک قطره خون) و بدین‌ترتیب سرمایه‌گذاران و میلیون‌ها نفر را فریب داد چون درواقع چنین فناوری‌ای وجود نداشت.

در این اثر حتی یک قتل هم اتفاق نمی‌افتد، اما خواندنِ آن جذاب است.

تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

* «دختران گمشده» ـ رابرت کولکر

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، یک قاتل زنجیره‌ای، زنان جوان را در لانگ آیلند نیویورک به وحشت انداخت. «دختران گمشده» نوشته‌ی رابرت کولکر یک تحقیق کامل و جامع در مورد شرایط قربانیان و قاتل زنجیره‌ای است.

رمان آن‌قدر قانع‌کننده است که در سال ۲۰۲۰  نتفلیکس فیلمی از آن اقتباس کرد. جالب‌تر از همه این واقعیت است که قاتل زنجیره‌ای لانگ آیلند هنوز آزاد و تا به امروز ناشناس است.

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳

* «خواب‌رو‌ی عبوس» ـ کریستین پلیسک

در اواخر دهه‌ی ۱۹۰۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، یک قاتل زنجیره‌ای که فقط به‌عنوان «خواب‌رو» شناخته می‌شد، جنوب مرکزی لس‌آنجلس را به وحشت انداخت. قربانیانِ او، همه زنان رنگین‌پوست و از مناطق فقیر لس‌آنجلس انتخاب شده بودند. چیزی که دستگیری او را بسیار دشوار می‌کرد این واقعیت بود که او، بین قتل‌ها، چندین سال وقفه داشت. زمانی کاملاً خفته می‌شد تا اینکه دوباره ضربه می‌زد و زندگی قربانی دیگری را به‌طرز ظالمانه‌ای به پایان می‌رساند.

«خواب‌روی عبوس» کاوش واقعیت تلخی است که بسیاری از افراد در مناطق فقرزده و با جرم و جنایت بالا اغلب با آن مواجه هستند. چیزی که عمدتاً هم مطبوعات و هم مجریان قانون تمایل دارند قربانیان آن مناطق را نادیده بگیرند.

این رمان نگاه روشنگر و هوشیارانه به مشکلات ریشه‌دار اجتماعی است که به یک قاتل زنجیره‌ای اجازه می‌دهد تا نزدیک به ۲۰ سال به قتل ادامه دهد.

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷

* «ساعت‌های خشمگین» ـ کیسی سِپ

این کتاب ماجرای کشیشی به نام ویلی ماکسول، واعظ شهری کوچک است که به‌دلیل قتل پنج نفر از اعضای خانواده‌اش محاکمه شد. اگرچه او از عدالت فرار کرد، اما در مراسم تشییع جنازه‌ی خانواده‌اش ترور شد. جالب اینجاست که از قاتلِ او همان وکیلی دفاع کرد که به کشیش مکسول کمک کرد تا از عدالت فرار کند!

تاریخ انتشار: ۲۰۲۰

* «من به میان تاریکی رفته‌ام» ـ مایکل مک‌نامارا

من به میان تاریکی رفته‌ام یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای مدرن داستان‌های جنایی در نظر گرفته می‌شود. این واقعیت که نویسنده در طول نوشتن این اثر درگذشت، آن را به داستانی جذاب‌تر تبدیل می‌کند، میراثی که فراتر از زندگی او باقی ماند.

در این کتاب، درباره‌ی قاتلی به نام گلدن استیت ـ یک قاتل زنجیره‌ای بدنام که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در کالیفرنیای شمالی غوغا کرده بود ـ خواهید خواند. داستان قانع‌کننده‌ای که HBO مستندی را تحت تأثیر کار تحقیقاتی طاقت‌فرسا برای شناسایی این قاتل خونسرد ساخت.

تاریخ انتشار: ۲۰۱۹

* «شیطان در شهر پاک» ـ اریک لارسن

در شیکاگو و در اوایل دهه‌ی ۱۸۹۰، یک قاتل زنجیره‌ای بارها و بارها کسانی را که در نمایشگاه کلمبیا در سال ۱۸۹۳ شرکت کرده بودند، کُشت! روشِ او راه‌اندازی یک هتل جعلی در کنار محوطه‌ی نمایشگاه و اغوا کردن قربانیان ناآگاه برای ماندن در شب در هتل بود. اتفاقی که منجر به قتل‌های وحشتناک آن‌ها می‌شد.

نویسنده به منظور روایت، قالب جذابی را انتخاب می‌کند که رمان را از ابتدا تا به‌انتها تبدیل به اثری خواندنی می‌کند. این اثر نفس‌گیر است.

سال انتشار: ۲۰۰۳

* «کلانسمن سیاه» ـ ران استالورث

این یک تریلر جنایی با تمام جزئیات واقعی است و نگاهی جذاب به شکنندگی‌های زیر سطح جامعه‌ی امریکا که به سازمان‌های زیرزمینی اجازه می‌دهد نه‌تنها وجود داشته باشند، بلکه رشد کنند.

سال انتشار: ۲۰۱۴

* «دنی براسکو» ـ جوزف دی پیستُن

داستان‌های مافیای نیویورک همیشه جذاب است. در اینجا با سندیکایی جنایی طرفیم که به‌دست پنج خانواده‌ی بانفوذ در نیویورک اداره می‌شود. بنابراین مطمئناً کتابی درباره‌ی ماجراهای یک مأمور مخفی اف‌بی‌آی، که به مافیا نفوذ می‌کند، واقعاً خواندنی خواهد بود.

این کتاب که به‌قلم خودِ مأمور اف‌بی‌آی نوشته شده است، جزئیات فعالیت‌های او در پوشش عمیق برای کار کردن در باندهای ربودن کامیون و سپس به درونِ مافیا را شرح می‌دهد.

داستان مانند یک ماجراجویی است و پنجره‌ی شگفت‌انگیزی را روی یکی از عملیات قدرتمند در ایالات متحده ارائه می‌دهد که با محکومیت موفقیت‌آمیز بیش از ۱۰۰ عضو مافیا به پایان رسید.

سال انتشار: ۱۹۹۷

منبع: werd.com

كلیدواژه‌های مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترين مطالب اين بخش
  ده رمان جنایی برتر تاریخ

. چه یک کارآگاه آماتور باشید، چه متخصص اجرای قانون یا کسی که عاشق یک داستان قانع‌کننده است، این ژانر در هر حال برای شما دلچسب است.

  کتاب‌هایی که جهان را توصیف می‌کنند

بررسی ۲۰ کتاب علمی – تخیلی برتر سال ۲۰۲۴

  دانشمندان واقعی پرگویی نمی‌کنند

۲۵۰ کلمه پندنامه‌ی محمدعلی فروغی به فرزندش.

  آشناپنداری کتاب‌ها

تجربهٔ مطالعهٔ تاریخ فشردهٔ اروپا برای من یادآور شیرینی‌های مادلن پروست هم بود