img
img
img
img
img

طلوع و غروب متافیزیک در اندیشه سهروردی

سخنران: دکتر مجید احسن

ارسطو را مؤسس حکمت مشاء و ابن سینا را رئیس آن نامیده‌‌اند. متافیزیک بیش از هر کسی ، یادآور نام و یاد او است. حکمت بحثی که با محوریت نظام تعریف و استدلال منطقی و بر بنیان وساطت صور علمیه رقم می‌خورد آدمی را جهانی علمی، مطابق با عالم عینی می‌کند. حکیم سهروردی، این امر را مشکله معرفت دانسته که فلسفه را به انسداد می‌رساند. در این منظر، ارسطو آغازگاه غروب متافیزیک و پیروانش از جمله بوعلی، فرورفتگان در ظلمتگاه حکمتی هستند که محصولی جز انقطاع از واقعیت و گرفتاری در قیل و قال ندارد. با این همه، اگرچه به تصریح سهروردی، حکمت اشراق میان حکمت بحثی و کشفی جمع کرده است اما جایگاه بحث و مفهوم در اندیشه او پسینی و در افق کشف بی واسطه تفسیر می‌شود. بر این اساس، متافیزیک او نه امتداد حکمت مشائی و نه تحویل رفته به عرفان اسلامی است بلکه در واقع، سلوک فلسفی محض در تقریر مبادی عقلی چگونگی طلوع دوباره متافیزیک است.

چهلمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی به «طلوع و غروب متافیزیک در اندیشه سهروردی» اختصاص دارد که با حضور دکتر مجید احسن در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

كلیدواژه‌های مطلب:
تازه‌ترين مطالب اين بخش
  فایل شنیداری نشست «روانشناسی دین»

با حضور:
دکتر محمد دهقانی، دکتر محمد گلزاری

۸ آذر ۱۳۹۰

  سیصد گل سرخ در نوای شاعر فردا

شاعر سیاه نمایی نمی‌کند اما رنگ سیاهی‌ها در شعر او غلیظ‌تر می‌شود و از این رو برانگیزاننده‌تر و اثرگذارنده‌تر.

  جنگ و صلح در اندیشه‌ی عبدالرحمن جامی

با حضور دكتر صلاح‌الدين جامی، دكتر محمد داوود عرفان و علی‌اکبر امینی

  زن‌ستیزی در آثار جامی

با حضور دکتر سپیده موسوی

  بررسی سیمای زن از نگاه جامی

با حضور دکتر سپیده موسوی